tiistai 10. kesäkuuta 2014

Pienet sammakot, pienet sammakot...

Mutta mähän osaan juosta, ei siihen mitään kouluja tarvita. 
Kuulostaako tutulta?? Lähes kaikki varmaan on sitä mieltä ettei juoksemiseen tarvita kouluja, ainakin niin kauan kunnes menee parille oppitunnille ja huomaa, että kyllä vaan on paljon opittavaa vielä. 
Ainakin omalla kohdalla oli todella paljon muokattavaa. Jalat liikkui liian lähellä toisiaan ja polvet yhdessä. Kädet huitoi ihan väärään suuntaan ja miten sattuu. 
Mitä enemmän teet turhia liikeratoja juostessa, sen enemmän kuluu energiaa turhaan liikkeeseen pelkän juoksun sijasta. Kun saat askelluksen ja käsien liikkeet oikeiksi voit hyödyntää paljon enemmän energiaa juoksuvauhtiin ja jaksamiseen.
Jaksamisen kannalta kannattaa myös kiinnittää huomiota juoksuvauhtiin ja omiin sykkeisiin. Suurin osa (lue; myös minä) aloittaa juoksuharrastuksen tekemällä liian kovavauhtisia lenkkejä, kun kunto vielä on heikko ja tekniikkakin ihan hakusessa. Lisäksi tehdään samaa muutaman kilometrin lenkkiä pari-kolme kertaa viikossa kuukausien ajan. Jonkin ajan kuluttua alat ihmetellä miksei kunto kohene vaikka juoksen täysillä ja oon ihan poikki joka lenkin jälkeen.
Alkaa ne maisematkin tympiä ja pian koko juoksukin tuntuu typerältä ja harmittaa kun edistystä ei tule. Jalkojakin särkee ihan vietävästi koko ajan.

Liityin mukaan Vauhtisammakon juoksukouluun (adlink) pienelle alkeiskurssille huhtikuun puolivälissä. Ensimmäisillä kerroilla kuvattiin meidän juoksutekniikoita ja näytettiin meille videolta miten hullulta, kyllä vaan hullulta, se juoksu näytti. Sen jälkeen alettiin korjaamaan askellusta ja käsien asentoja. Pari ekaa kertaa oli pelkkää tekniikan hiomista. Vähitellen alkoi tekniikka parantua ja päästiinkin juoksemaan. Oli intervallitreenejä, porrasjuoksua, ratajuoksua, mäkijuoksua ja vaikka mitä. Päästiin jopa juoksemaan Cooperin testi juoksukoulun muun porukan kanssa. Ja jee!! En ihan päässyt samaan tulokseen kuin silloin 15 vuotiaana, paitsi ajallisesti, mutta oman ikäryhmän mukaan tulos oli erinomainen. Ja olisihan se ihme jos 25 vuotta myöhemmin juoksisi saman ajan kuin teininä, varsinkin kun ei ole tullut harrastettua oikeastaan mitään liikuntaa siinä välissä. 
Meidän pikkuryhmän jäädessä kesätauolle siirryttiin miehen kanssa Vauhtisammakon kesäjuoksukoulun puolelle treenaamaan ja opiskelemaan lisää. 
Oma ryhmä valittiin Cooperin testituloksen mukaan ja päästiin kuntoilijoiden porukkaan. Ekat treenit Vartiovuoren puistossa vei luulot heti alkuunsa. Oli aika rankat treenit, mutta voittajaolo sen jälkeen.
Sunnuntaisin ollaan käyty tunnin yhteislenkillä, tiistait ja torstait on muuta treeniä.

Ensimmäisiin treeneihin menossa

Sunnuntain yhteislenkillä oli lämmintä

Töihin menossa? Ei vaan lenkillä sunnuntaina

Pakollinen levähdys-/venyttelytauko


Me ollaan molemmat saatu Vauhtisammakolta hyviä neuvoja ja ohjeita sekä tekniikkaan, että muutenkin harjoitteluun vauhtien ja matkojen osalta.
On todella kivaa treenata porukassa, kun huomaa että on muitakin kenellä se juoksu ei ole täydellistä ja silti jaksetaan yrittää ja ollaan positiivisella mielellä mukana. Myös se lenkin kesken jättäminen tai luovuttaminen kesken treenin on paljon hankalampaa porukassa. Varsinkin, kun ohjaaja uhkaa koko porukkaa lisätreenillä jos yksikin yrittää luistaa harjoituksissa. Ja porukassa tulee myös tsempattua muita.

Vauhtisammakon juoksukoulussa on valmennettu yli 10000 juoksijaa viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana ja toimipisteet löytyy sekä Turusta että Tampereelta. Mukaan voi lähteä yksityishenkilönä tai sitten vaihtoehtoisesti voit kerätä kaveriporukan kanssa isomman porukan kasaan. Juoksukouluja järjestetään myös yrityksille. Mikä sen parempi etu työnantajan puolelta kuin osallistuminen juoksukouluun! Vinkkiä vaan työnantajalle :)
Turussa juoksukoulut on jaettu 7 eri ryhmään ja voit edetä omalta alkutasolta ihan huipputasolle juoksemaan maratoneja ja ultrajuoksuja. 
Tampereen juoksukoulussa on kaksi eri tasoa, joissa voit myös edetä ja kehittyä samalla tavalla.



Viestijuoksutreeni alkamassa
Viimeiset ohjeet vielä


.. vatsalihakset töihin
Eikä unohdeta keskivartaloa..






















Juoksuharjoittelu ei ole pelkkää lenkkien juoksemista, vaan laajempi kokonaisuus, jossa on mukana myös toiminnallista harjoittelua. On nähty kuvia joissa ihmiset vetävät kahvakuulia perässään pitkin Turun puistoja...

Toiminnallisella harjoittelulla kuulemma vältetään osa pelkästä juoksutreenistä aiheutuvista rasitusvammoista. 

Vauhtisammakon juoksukoulun ohjaajat ovat todella asiantuntevaa porukkaa, jotka piiskaavat armotta eteenpäin, kuitenkaan hyvää huumorintajua unohtamatta.


Tekniikan hiomista

Ja vähän juoksuharjoitteita välillä


Itse voin suositella Vauhtisammakoita ihan kaikille jotka haluavat oppia juoksemaan tehokkaasti. Omalla kohdalla on vielä paljon opittavaa ja uskonkin että Vauhtisammakolta saan hyvää ohjausta. 

Lisäksi heiltä löytyy paljon muita palveluita kuntoremonteista personal trainigiin ja ravintoneuvontaan. 
Heillä on myös kaksi urheiluhierojaa Eetu ja Eini, joille voit soittaa, kun juoksuvalmentajat on rääkänneet treeneissä niin paljon, että joka paikkaa särkee. Tai sitten jo ennaltaehkäisevästi juoksuharrastuksen alussa.

Kaikki innolla mukaan loikkimaan! :)

Vauhtisammakon www-sivuille pääset tästä.
Yhteystiedot löytyy myös tästä.

(adlinks/mainoslinkkejä)

2 kommenttia:

  1. Minkälaisia treenejä tuolla Vauhtisammakoiden juoksukoulun aloittelijat -ryhmässä tehdään? Minkälainen kuntopohja vaaditaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alkajien ryhmässä tehdään kaikenlaisia juoksutreenejä, intervallia, askeltekniikkatreenejä, kestävyystreenejä ja lihaskuntotreenejä. Kuntopohjaa ei tarvitse ennestään olla, siellä se kunto lähtee nousuun porukassa sitten :) Treeneissä otetaan huomioon se, että kyseessä on alkajien ryhmä :) Rohkeasti mukaan vaan! Juuri nyt on ilmoittautumiset käynnissä syksyn juoksukouluille.

      Poista