keskiviikko 1. huhtikuuta 2015

Pyöräilyn viemää

Pyöräilystäkö uusi harrastus, kun juoksua joutuu jättämään vähemmälle?

Tuota mietin tässä pitkin lopputalvea ja kevään kynnyksellä, kun vahvasti alkoi näyttää siltä, etten välttämättä pääse paljoa juoksemaan lähiaikoina. Kuitenkin haluan ylläpitää aerobista kuntoa, jos vaikka olisin juoksukunnossa kesäkuun alussa, kun olisi aika asettua Forssan Suvi-illan lähtöviivalle toista kertaa. 

Kyselinkin Aika-ajo.com:in Samilta, millaista pyörää kannattaa harkita työmatkapyöräilyyn mutta ei minkään megapitkien matkojen polkemiseen. Sain Samilta pari vinkkiä mitä kannattaa miettiä. Ajanko paljon soralla, metsässä vai pääasiassa asfaltoituja pyöräteitä, entä meinaanko pyöräillä pitkiäkin lenkkejä? No työmatkat ainakin menee koko matkan osalta pyörätietä pitkin ja muutenkaan en ole maastopyöräilystä pahemmin innostunut. 
Sami suositteli käymään Turussa Nummen Pyörässä katsomassa tarjontaa.
Sinne siis menimme mieheni kanssa pari viikkoa sitten työpäivän päätteeksi. Saatiin todella asiantuntevaa palvelua ja meiltä kyseltiin vaikka mitä, jotta päästiin perille siitä, millaista pyörää meidän kannattaa harkita. Itse halusin pyörän, joka rullaa mahdollisimman kevyesti, on muutenkin kevyt käsitellä ja tietysti hienon näköinen. Juoksu on noussut sen verran rakkaaksi harrastukseksi, että sen paikkaa on vaikea viedä mun sydämestä. Tai edes yrittää paikata tuota tyhjiötä, joka sinne on tullut tämän pakollisen tauon aikana. 

Olin itse katsonut eri merkkien kotisivuja ja muutaman pyöräliikkeen verkkokauppoja. Sen verran olin perehtynyt, että tiesin haluavani joko hybridin, cyclocrossin tai maantiepyörän. Perus hybridi tippui pois vaihtoehdoista heti, jos siinä oli joustokeula, koska se kuulemma painaa enemmän kuin ei joustava. Ja koska en ole ennen pyöräilyä harrastanut, ei myöskään suositeltu heti ostamaan cyclocrossia tai maantiepyörää, koska niissä on aika kumara ajoasento ja se voi olla tottumattoman pyöräilijän selälle raskas. 

Nummen Pyörän valikoimista löytyi juuri sopiva vaihtoehto minulle, ns. fitnesspyörä. Niistä valitsin kolme vaihtoehtoa, joita lähdin testaamaan. Oli Nishiki, Trek ja Tunturi. Mikään niistä ei tuntunut huonolta, vaikka ajoasennoissa oli hieman eroavaisuuksia. Jouduin testaamaan pyöriä useaan otteeseen, ennen kuin sain tehtyä päätöksen. Jotenkin Tunturin RX800-malli tuntui istuvan parhaiten mulle. Siinä ajoasento oli todella hyvä ja myös muu tuntuma oli heti hyvä. Aiemmin ei ole tullut edes mieleen, että polkupyörääkin tarvitsee koeajaa kunnolla ennen ostopäätöstä. No, nyt tiedän senkin :)





Nyt Tunturilla on tullut poljettua työmatkoja ja pari kuntolenkkiä jo reilun viikon ajan ja kilometrejä on takana 140, pyöräilytunteja reilu 9. Työmatkoista tulee noin 24 km/päivä jos en tee mitään ylimääräisiä lenkkejä. 


Pyörä on jo päässyt Turun linnalla käymään...

... ja Suomen Joutsenen vierellä...

... sekä kauniissa keväisessä Naantalissa. 



Olen edelleen erittäin tyytyväinen valintaani ja yksi lisäbonus on löytynyt Tunturista. Siinä on ergonomisesti muotoillut kädensijat. Kuulostaa hassulta, mutta näin on ja se on todellakin iso plussa tuolle pyörälle. Pakko laittaa vielä kuva noista kädensijoista, jotta ymmärrätte mistä puhun :)




Kädet eivät pääse väsymään, koska ei tarvitse puristaa liikaa, kun on tuo tuki kämmenen alla. 

Tuossa RX800-mallissa on 20-vaihdetta ja Shimanon Tiagra-vaihteisto. Lisäksi siinä on pistosuojatut renkaat eli rengas ei mene kovin helposti puhki vaikka ajaisi jonkin vähän terävämmän esineen yli. Puhkeamattomat ne eivät kuitenkaan ole, joten varovaisuutta kannattaa silti olla ajossa mukana. 
Runko on alumiinia, se ei siis paina paljoa ja jarrut ovat hydrauliset levyjarrut. Hyvin pysähtyykin :)




Omaan pyörääni otin lisävarusteina seisontatuen, pikakiinnityksellä olevat lokasuojat, pullotelineen sekä kunnollisen lukon. Ja tietysti vastuuntuntoisena pyöräilijänä ostin myös uuden pyöräilykypärän. Kunnollinen lukko kannattaa olla nykypäivänä ja on myös hyvä katsoa, että lukko on tarpeeksi pitkä, jotta se riittää pyörän rungon ympäri ja mielellään johonkin tolppaan kiinni. Tällöin se on selvästi hankalampi viedä huomaamatta. Faktahan on, että nykyään noita pyöriä viedään ihan ihmisten kotipihoilta ja keskellä päivää. Törkeää sanon mä!







Myös ohjaustanko on nivelletty ja säädettävissä usealla tavalla

Nummen Pyörässä on hyvän palvelun lisäksi todella laaja valikoima erilaisia ja eri käyttötarkoituksiin olevia polkupyöriä ja lähes kaikkea, mitä pyöräilyssä tarvitset. Oli myös ihana nähdä miten innoissaan pari pikkulasta oli, kun olivat päässeet polkupyöräostoksille. Silmät loistivat ja intoa oli. Olisi heti pitänyt päästä pyöräilemään eikä siitä uudesta hienosta pyörästä voinut päästää irti edes siksi aikaa, kun vanhemmat maksoivat ostokset. 

Pyöräilykypärä on kaikille pakollinen ja myös muutenkin erittäin suositeltava, koska suurin osa pyöräilijöille tapahtuvista onnettomuuksista johtaa jonkin asteen päävammaan, liian usein erittäin vakavaan. 
Ja onhan se kypärä kiva vetää päähän, kun se on hienon näköinen. 



Hienot on valikoimat

Kuitenkin on hyvä muistaa opetella liikennesäännöt ja lisäksi pitää mukana ihan normaali maalaisjärki, kun lähtee liikenteeseen. Ei se kypäräkään tee sinusta kuolematonta. Tien ylityksiin kannattaa aina lähteä varmistamalla, vaikka sinulla kuinka olisi etuajo-oikeus, se ei paljon auta siinä tilanteessa, että olet ollut esimerkiksi autoilijan pimeässä kulmassa tai tullut kovaa vauhtia, niin ettei autoilija ehdi edes näkemään sinua. 

Ainoa asia, joka ainakin täällä Turun suunnalla harmittaa on todella surkeassa kunnossa olevat pyörätiet. Ainakin näin talven jäljiltä ne on muhkuraiset ja halkeamat on vain peitelty ohuelti, jolloin ne eivät ole kuitenkaan kokonaan peittyneet ja välillä tuntuu kuin ajaisi kynnöspeltoa pitkin. Lisäksi Turun ja Raision välillä on useassa paikassa viime vuoden aikana tehty jonkinlaisia kaivuutöitä, joiden takia pyörätiestä on kaivettu auki kapeita osia. Ne on peitetty vain soralla ja talven jälkeen tuo sora on sen verran painunut, että niissä kohdissa on kunnon kuopat. Varovasti saa ajella, ettei riko pyörää tai pahimmassa tapauksessa lennä pyörän kanssa pusikon puolelle. Hieman kyllä odottaisin parannustöitä pyöräilyteiden suhteen. 

Mikä tässä kirjoituksessa sitten oli pointtina? No se, että liikunnan ja kuntoilun puolella löytyy paljon vaihtoehtoisia lajeja, mikäli joku ei sovi juuri sinulle. 
Työmatkapyöräily on huomattavasti mukavampaa, kuin aamuruuhkassa autossa  tai täpötäydessä bussissa istuminen. Ja kun ajallisesti matkaan ei mene paljoakaan kauemmin. Itse asiassa pääsen pyörällä töihin 35-40 minuutissa, kun taas bussilla voi pahimmillaan mennä 45 minuuttia. Vielä kun ilmat lämpenevät niin voin sanoa, että tuo pyöräily on vielä mukavampaa. Lisäksi saat samalla päivän aerobisen liikunnan. Voit säädellä itse vauhtia ja tehoa tarpeen mukaan. Aamuisin taitan matkan hieman kevyemmin, kun taas iltapäivällä kotimatka taittuu kovempaa vauhtia ja välillä myös intervallityyppisesti. 

Joten kaikki vaan ottamaan ilo irti hyötyliikunnasta!!

Mukavaa kevättä ja Pääsiäisaikaa.



2 kommenttia:

  1. Komean pyörän olet valinnut! Kyllä tekis itekin mieli uutta vaikka "vanha" on ihan loistokunnossa. Pyöräily on kertakaikkiaan <3 !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään myös tuosta värityksestä ja mallista. Ja on todella hyvä käytössäkin. Saan tosi hyvän ajoasennon ja rullaa kevyesti. :) Pyöräily on kyllä hyvää aerobisen kunnon ylläpitämiseen ja niveletkin tykkää :)

      Poista