tiistai 27. joulukuuta 2016

Maidoton ruokavalio?

Näin jouluähkyn aikaan on hyvä miettiä ruokavalioita ja omia valintoja. Voin käsi sydämellä sanoa, että olen syönyt vaikka ja mitä herkkuja nyt jouluna. En ole laskenut kaloreita, hiilareita tai mitään muitakaan ravintoarvoja. Olen mässäillyt suklaata, pipareita ja joulutorttuja. Tarjolla on ollut kakkua, laatikoita, kinkkua, kalaa ja vaikka mitä. Myös viiniä on ruuan kanssa hörpitty. Ei kovin terveellistä vai mitä? Mutta pitääkö sen aina ollakaan?
Pääasiassa syön terveellisesti ja kuitenkin ihan normaalisti. En ole mitään ihmediettejä kokeillut, mutta tiettyjä ruoka-aineita käyttänyt vähemmän. Parin vuoden ajan ollaan syöty vähemmän viljatuotteita kuten vaaleaa leipää, pastaa ja perunoita. Tilalle on tullut kasvikset ja punainen liha on pääasiassa korvattu vaalealla lihalla.

Kana-parsasalaatti


Maitotuotteita olen vähentänyt paristakin syystä. Mulla on lievä laktoosi-intoleranssi. Siedän pieniä määriä tavallista maitoa, mutta liika laktoosi aiheuttaa ilmavaivoja ja vatsan turvotusta. Aiemmin söin töissä välipalana rahkaa ja mehukeittoa tai hedelmiä ja myös kotona iltapalana oli usein samat tuotteet.
Melkein vuosi sitten mulla diagnosoitiin rasitusastma ja tulin maininneeksi siitä juoksuohjaajalle, joka kertoi jättäneensä maitotuotteet kokonaan, koska ne kerryttävät limaa. Tällöin päätin kokeilla olisiko siitä apua myös itselleni. Kahvimaidon vaihdoin ensin soijamaitoon, mutta koska se menee kokkareiseksi kahvin joukossa, vaihdoin soijamaidon kookosmaitoon. Lisäksi smoothieen olen laittanut luonnonjugurtin tilalle soijajugurttia. Vaikutuksesta en osaa sanoa onko syy maidon pois jättämisessä vai missä, mutta limaa ei kerry niin pahasti enää. Toki olen saanut itselleni myös astmalääkeet. Huomattavin ero on vatsan turvotuksessa. Pahin turvotus on jäänyt pois.

Sitrus-omena-inkiväärismoothie


Nyt kun katson ajassa noin puoli vuotta taaksepäin on pakko myöntää, että kyllä sitä on tullut lipsuttua ainakin kolmen viimeisimmän kuukauden aikana. Töissä tulee otettua automaatista lattea, jossa on laktoositon maitojauhe ja olen taas syönyt välipalaksi tai iltapalaksi kotona turkkilaista jugurttia mehukeiton kera. Samoin jäätelöä ja suklaata on tullut syötyä. Muutenkin herkkuja on uponnut viime aikoina hieman liikaa.
Vuosi on nyt lopuillaan ja uusi alkamassa. Mitään uuden vuoden lupauksia en aio nytkään tehdä, mutta pieniä muutoksia ruokailuun ainakin. Ajattelin testata voinko olla koko tammikuun maidottomalla ruokavaliolla. Tämä tarkoittaa omalta osaltani, että en kuitenkaan ala kaikkien tuotteiden sisältöä lukemaan pilkuntarkasti, vaan sitä, että jätän pois jugurtit, jäätelöt, kahvimaidot, automaattikahvit yms selkeät maitotuotteet. Proteiinin otan lihasta ja pähkinöistä. Kalsium on myös yksi maidon tärkeimmistä ravintoaineista. Mistä sitten aion saada kalsiumia?
Kalsiumia saa hyvin myös soijamaidosta, seesaminsiemenistä, lehtikaalista, manteleista ja appelsiineista.
Kuukauden kuluttua pitäisi jo osata sanoa, onko ollut vaikutusta ja mihin suuntaan. Huomaako sitä vai ei.
Samalla jää taas kaikki turhat viljatuotteet taka-alalle. Aamun kaurapuuro on ainoa, jonka pidän, koska olen huomannut sen olevan paras päivän aloitus itselleni. Täyttää sopivasti ja antaa hyvin energiaa jaksamaan aamupäivän kahvitaukoon saakka. Myös viikonloppuisin ennen pitkää juoksulenkkiä on kaurapuuro mun juttu. Sillä jaksaa juosta muutaman tunnin eikä edes vajaa tunti syömisen jälkeen tule sellainen olo, että aamiainen olisi palaamassa suuhun.

Aamupuuro


Ei siis pastaa tai perunaa lounaaksi vaan kasviksia ja riisiä. Salaattia ja vaaleaa lihaa saatavuuden mukaan. Meillä on töissä aivan loistavat ruokailumahdollisuudet ja joka päivälle on tarjolla useampi lounasvaihtoehto. Myös kasvisruokaa on saatavilla keitto- ja salaattilounaan kaveriksi.
Tammikuussa alkaa siis maidoton kokeilu ja kerron sitten fiiliksiä sen jälkeen. Voi olla, että siitä tulee ihan pysyvä muutos. Jäätelönkin voi korvata sorbetilla ;)

I've heard that leaving dairy products outside Your nutrition could help breathing while running. So I've decided to try at least one month without dairy starting from January. I will also cut down wheat and other grain products as pasta and potatoes. In stead of dairy products I will have soy milk in my coffee, eat seeds, nuts, almonds and kale to get enough calcium. 
I'll tell You after January if I noticed some difference and maybe I will continue with it after January. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti