maanantai 13. helmikuuta 2017

Kohti Helsinki City Runia

Tammikuussa mainitsin tulevan kevään ja kesän juoksutapahtumista joihin aion osallistua.
Yksi kevään kohokohdista on mulle itselleni ihan uusi tapahtuma, Helsinki City Run. Olin ensin ajatellut jättää puolimaratonin juoksemisen kesäkuulle, mutta kun sain mahdollisuuden yhteistyön kautta osallistua HCR:lle, tartuin tilaisuuteen. Se tietää vain sitä, että nyt koko lopputalvi ja alkukevät on treenattava enemmän ja intesiivisemmin kuin oli aikomus.

Sportyfeel Helsinki City Run 2017



Alkuvuoden flunssan jälkeen on nyt pikkuhiljaa tuo kuntokin alkanut löytyä ja keuhkotkaan ei enää niin paljon muistuttele rasittumisesta. Kerrankin olen malttanut aloittaa maltilla.
Mulla on aina ollut vaikeuksia mennä tarpeeksi hitaasti. Jotenkin se vauhti aina kiihtyy vaikka olisi tarkoitus juosta pk-lenkkiä. Onneksi porukassa juostessa joku muu määrää vauhdin, niin on pakko malttaa :D

Millaisia mun juoksutreenit sitten on?
Pari kertaa viikossa on vauhtikestävyystreeniä ja intervallivetoja. Näissä treeneissä saa välillä mennä melkein maksimissa vauhdin ja jaksamisen kanssa. Mun mielestä porukassa juokseminen tuo myös lisää haastetta, koska et vaan voi antaa periksi vaan jatkat, vaikka jalat painavat ja keuhkot huutavat armoa. Sen verran on kilpailijan luonnetta, että helposti ei halua toisia ohi päästää. Välillä kuitenkin hapenotto menee sen verran heikoksi, että on pakko hiljentää. Onneksi syksyllä saamani astmalääke on osoittautunut paremmaksi kuin aiempi lääke ja olen saanut treenata koko alkuvuoden ilman, että olisi tarvinnut pysähtyä astman takia.

800 m juoksuvetoja radalla

Kerran viikossa käyn juoksemassa viikon pitkän lenkin, noin 10 km ylöspäin ja ajallisesti reilusta tunnista ylöspäin. Tämän lenkin pyrin pitämään pk-lenkkinä. Reilu viikko sitten lauantaina juoksin Ruissalon poluilla noin 16 km ja reilu 2 tuntia saatin siihen kulutettua. Sopivan letkeää ja rentoa menoa. Nyt viime lauantaina kävin porukalla juoksemassa vähän yli puolimaratonin pituisen lenkin ja siihen meni aikaa noin 2:40:00 h. Lenkin tarkoituksena oli pitää vauhti 6:45-7:00 min/km koko matkan ajan, mutta loppumatkasta vähän kevennettiin vauhtia vielä.
Näiden kevyempien juoksutreenien tarkoituksena on kehittää peruskuntoa ja peruskestävyyttä. Niissä ei ole tarkoituksena juosta kovaa vaan suurempi merkitys on ajalla, jonka käytät koko treenin juoksemiseen. Ja se, että sykkeet pysyvät maltillisella tasolla. Tämä edesauttaa jaksamista juosta pidempiä matkoja. Myös työmatkapöräily menee pk-treenistä ja siinä treeni tulee vähän kuin hyötyliikuntana.

Lyhyitä vetoja


Nyt jo innolla odotan tulevaa juoksukevättä ja -kesää. Haaveissa on kympin ennätys ja puolikkaan ennätys. Ja molemmat pitäisi hoitaa pois alta ennen kesää :D On hyvä asettaa itselleen tavoitteita ja pitää katse eteenpäin.
Kympin jos pääsisi lähemmäs 50 minuuttia ja puolikkaan vaikka 1:55:00. Pieniä askelia pikkuhiljaa. Voi olla, että tuo reilu 3 minuuttia kympin matkalla on liian suuri tavoite. Puolikkaalla voisi ollakin ihan tavoitettavissa. Vuosi sitten toukokuussa juoksin ensimmäisen 2 tunnin alitukseni puolikkaalla ja kympillä oli ensimmäinen lappujuoksu koskaan kesäkuussa ja sen pääsin maaliin reilussa 53 minuutissa. Saa sitten mielellään tulla reitin varrelle kannustamaan ;)
Välillä mietin, että onko tuo aika sitten niin suuri asia. Tiedän sen, etten tule hätyyttelemään ikäsarjani kärkiaikoja koskaan, mutta haluan asettaa itselleni tavoitteita ja haastaa itseni. Jos taas kesken juoksun tulee sellainen fiilis, että nyt ei kulje syystä tai toisesta, niin voin kyllä luopuakin tavoitteesta ja hiljentää. Juoksun voi myös ottaa treenin kannalta, niitä tulee aina uusia ja joka kerta ei voi onnistua.

Tulen vielä kevään aikana palaamaan näihin treeneihin, joilla valmistaudun HCR:lle. Jääkää ihmeessä kuulolle ja laittakaa blogi seurantaan myös somen puolella :)

Instagram
Facebook
Twitter

(Yhteistyössä HCR)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti