Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on maaliskuu, 2014.

Kuntokatsastusta ja ulkoilua

Kuva
Ihanan aurinkoista lauantaipäivää! Ainakin täällä Raisiossa aurinko porottaa oikein kunnolla. Ei pahemmin pilviä näy ja aurinkolasitkin oli pakko kaivaa esille.  Meillä oli tänään aamupalaksi banaani-kauralettuja, hyviä oli! Kuvaakaan en muistanut ottaa kun oli niin kova kiire syödä, mutta viimeksi ne näytti tältä: Mies lähti kavereineen viikonloppureissulle ja jätti mut tänne kotiin. Kävin Turun keskustassa edestakaisin pyörähtämässä ja sieltä suuntasin Raision kirjastolle, jossa oli Raision kaupungin järjestämä Kuntokatsastus. Raisio täyttää tänä vuonna 40 vuotta ja järjesti kaikille tänä vuonna 40 vuotta täyttäville LiikU:n suorittaman kuntokatsastuksen johon kuului Polar-kuntotesti, puristusvoiman mittaus ja InBody-mittaus . Ja pääsin läpi katsastuksesta! :) Tulokset oli kuulemma todella hyvät ja ainoa huono oli tuo puristusvoima, jonka tiesin jo entuudestaan. Sen parantamiseen on jo suunnitelmat kehitteillä. Kestävyyskunto on erinomainen, hieman hämmästyin s

Torstain turinoita

Kuva
Aamu lähti käyntiin tutusti kello viiden herätyksellä. Mies lähti ulkoiluttamaan koirusta ja itse laitoin hieman kampausta ojennukseen, ettei ihan tukka pystyssä lähde ovesta ulos, ja kasasin salikamppeet. Aamupala nassuun, tänään tuplareissari juustolla ja kalkkunaleikkeellä, kyytipojaksi jaksamisjuomaa, jotta kroppa pikkuisen edes heräisi. Mersun nokka kohti Leaf Areenan salia.  Yleensä tuossa aamukuuden aikaan ei salilla ole vielä pahemmin ruuhkaa, muutama vakiokävijä näkyy. Aika rauhassa saadaan treenit tehdä eikä pahemmin tarvitse odottaa vuoroa laitteille tai penkeille.  Meillä oli tänään vuorossa olkapäiden ja hauisten treenaus. Pikkuhiljaa alan saamaan omiin naruihinikin jotain muotoa. Jospa kesään mennessä olisi vähän enemmän. Vasen olkapää yrittää vielä vihoitella tietyissä liikkeissä,mutta kyllä sekin kohta on taas kunnossa. Pitää vaan muistaa pyöritellä kättä välillä ja tehdä kunnon alkulämmittelyt.  Sen olen huomannut, että nyt kun treenaan samaa sarjaa mieheni kanss

Keskikehoon voimaa

Kuva
Blogin Facebook-sivuilla jo reilu viikko sitten mainitsin siellä kiertävästä 30 päivää lankkuna-haasteesta. Itse lähdin mukaan haasteeseen tuolloin ja haastoin mukaan lukijatkin. Onko joku tarttunut haasteeseen? Teen lankutuksen varpaiden varassa ja kämmenet ylöspäin käännettynä. Jostain luin, että tämä olisi tehokkaampi kuin kämmenet alaspäin suunnattuna.  Takana on 8 päivää ja edessä vielä 22. Saa nähdä miten lopputuloksen käy... En edes uskalla arvata. Sivusinkin tuota lankutusta jo viikonlopun kirjoituksessa. Siihen pääset tästä . Tänään illalla oli vuorossa myös lihaskalvojen rullailua Foam Rollerilla. Tämä on lihashuollossa yksi tärkeistä tekijöistä. Foam Rollereita saa hankittua jopa suuremmista marketeista. Meillä on käytössä Casallin kovempi rulla. Putkirullailuksikin olen kuullut tuota kutsuttavan ja se perustuu lihaskalvojen jännityksen laukaisemiseen. Putkirullaus on periaatteessa itsehierontaa, joka sopii ihan aktiiviurheilijalle, kuntoilijalle kui

Terveellisempää synttärikakkua

Kuva
Aiemmassa postauksessani lupasin palata tähän "terveelliseen" herkkuun. Nappasin salilta mukaani tässä viikolla FAST Sports Nutritionin julkaiseman vihkosen, jossa on reseptejä proteiinileivonnaisiin. Kokeilin kyseisestä vihkosesta kerroskakku-reseptiä, josta tuli tämän näköinen kakku. Ja kakun ohje tässä: Kakkupohjaa 4 kpl (kaksi pellillistä) Kananmuna   4 kpl Sokeri           1,5 dl Gluteeniton jauhoseos 1 dl FAST Cook-Bake-Cake (suklaa) 0,5 dl Perunajauho          0,5 dl Kaakaojauhe     4 rkl    (itse käytin Cocovi kaakaojauhetta) Leivinjauhe       1,5 tl Sekoita kuivat aineet keskenään. Vatkaa kananmunat ja sokeri vaahdoksi toisessa kulhossa. Kääntele vaahtoon kuivat aineet siivilän läpi. Sekoita varovasti, pyrkien pitämään taikinassa mahdollisimman paljon ilmaa. Levitä taikina leivinpaperilla vuoratulle uunipellille (kahdelle), paista 200 asteessa 6-8 minuuttia. Tarvitset neljää pyöreää kakkupohjaa varten kaksi pellillistä pohjaa. Kumoa vielä hie

Salia, juoksua ja herkuttelua

Kuva
Taas yksi vauhdikas viikko takana! Viikkoon mahtuu salitreeniä, juoksua, uintia ja tuplasynttäreitä. Meillä on juhlittu perheen kesken 42-vuotis yhteissynttäreitä. Koiruli täytti kokonaiset 2 vuotta ja allekirjoittaneelle tuli nuo loput jäljelle jäävät vuodet täyteen. Nyt se sitten tuli vastaan väkisinkin tuo tasaluku taas kerran. Edellinen tasaluku ei herättänyt mitään ajatuksia oikeastaan, mutta nyt sitä jo miettii mitä kaikkea on ehtinyt tähän mennessä tehdä ja mitä vielä olisi aikomus tehdä :) Kauheeta kun toi kuulosti ihan ikälopun lausahdukselta!! :D  Ahkerana salilla :D  Salilla on tämä viikko tehty kevenettyä sarjaa, jotta lihakset saa vähän välillä levätä. Olen tehnyt normaalista saliohjelmasta noin 60% painoilla ja ihan hyvältä on tuntunut vähän höllätä välillä. Jotkut liikkeet tuntui melkein turhilta niin vähillä painoilla, mutta liikkeen tekniikka kun pysyy oikeana niin saa sitä tulosta silläkin. Tuli kyllä kuitenkin väkisin sellainen olo, että onks pakko käydä suihk

Lisäpotkua ja mukavuutta juoksuun

Kuva
Parin viikon takaisilta GoExpo 2014 messuilta tarttui mukaan kotiin myös uudet juoksuvyöt. Vanhaan vyöhön sai kiinni kolme pientä nestepulloa ja vyö oli aika epämukavan tuntuinen ja lisäksi meillä oli ollut käytössä vain tuo yksi yhteinen juoksuvyö. Nyt kun molemmat kuitenkin meinataan juosta tuo puolimaratoni, niin oli jo jonkin aikaa ollut suunnitelmissa ostaa toinenkin juoksuvyö.  Mieheni diabeteksen vuoksi piti myös saada vyö johon saa kiinni myös energiageelit varmuuden vuoksi.  Messuilta löysimme  Fitleticin juoksuvyöt , nesteytysvyöt, joihin saa kiinni kaksi hieman isompaa juomapulloa kuin aikaisemmat olivat, lisäksi siihen saa mukaan ainakin kaksi energiageeli-pakkausta ja keskellä edessä on juuri iPhonen mentävä lokero, saa musiikin helposti mukaan. Vyö on todella mukavan tuntuinen ja tukevaa tekoa. Lisäksi pulloissa on todella hyvä juomamekanismi. Ei tarvitse hampailla tai sormin yrittää ensin avata korkkia, vaan pulloa napakasti painamalla siitä tulee juomaa ja kun pääst

Pienin askelin

Kuva
Yksi takana ja 13 jäljellä. Viikkoja puolimaratonin treenausta siis. Tarkoituksena on joka sunnuntai kertoa hieman miten viikon treenit on edenneet ja mitkä on fiilikset. Kulunut viikko alkoi maanantaina kevyellä 35 minuutin juoksulla. Ekaa kertaa oli jalassa myös barefoot tossut, jotka ostin sunnuntaina GoExposta. Ja pakko sanoa, että oli tosi oudon tuntuiset jalassa. Ihan kuin olisi juossut sukat jalassa, joiden pohja on kovettunut. Alkumatka meninkin ihan täysin totutellessa juoksuun ja askelta hakiessa. On muuten tainnut olla aika kantapääaskellusta aiempi juoksutyyli, sen verran hankalalta tuntui, kun yritti saada jalan päkiälle laskeutumaan. Ja oli kyllä penikat ja sääret kipeänä illalla lenkin jälkeen ja seuraavana päivänäkin. Onneksi meiltä löytyy kotoa Foam Roller niin sai rullailtua lihaksia vähän auki. Lisäksi joku ihan pieni hankauma tuli tossuista jalkapöytään, mutta ei niin paha että se olisi juoksua haitannut. Tiistaina oli saliaamu, herätys klo 5 ja nopea aamupala

3, 2, 1, GO!

Kuva
Nyt on virallisesti polkaistu käyntiin juoksutreenit kesän puolimaratonia ajatellen. Kävin viikonloppuna GoExpo 2014 messuilla tapaamassa Forssan Suvi-illan maratonin järjestäjän edustajaa, jonka kanssa sovin jokin aika sitten yhteistyöstä puolikkaalle osallistumisen tiimoilta. Näistä kuvioista lisää kevään mittaan. Olen ilmoittautunut  Forssan Suvi-illan puolimaratonille, joka järjestetään tänä kesänä 14.6. ja tapahtumapaikkana toimii Urheilukentänkadun Kisahalli.  Lajivaihtoehtoina on tänä vuonna Maraton, Puolimaraton, Kymppi, Pyöräily 35 km, Pyöräily 95 km ja uutuuksina tälle vuodelle Combot joko lyhyt; 35 km pyöräily + 10 km juoksu tai pitkä Combo; pyöräily 95 km ja juoksu 21 km.  Kun tämän kesän koitoksesta selvitään, niin ensi vuodeksi onkin vaihtoehtoja uutta haastetta ajatellen :) Käykää tutustumassa tapahtuman www-sivuihin  ja Facebook-sivuihin  ja ilmoittautukaa mukaan!! Vielä ehtii treenata aloittelijatkin tämän vuoden tapahtumaa varten. Ja jos ei puolimaraton tai m

Menneen viikon treenit

Kuva
Mites on viikko mennyt, onko tullut treenattua tai ulkoiltua ihanassa kevättä enteilevässä ulkoilmassa? Täällä suunnalla oli ainakin eilen aivan ihana keväinen ilma, paitsi että tuuli ihan liikaa. Mutta mittari näytti iltapäivällä +8 astetta.  Yksi negatiivinen puoli kevään tulossa on ihan kauhea katupöly joka puolella ja itse en kovinkaan innolla odota siitepölyaikaa. Se tietää taas pärskintää ja antihistamiinin syöntiä. Siedätyshoitoa niin kauan kuin pystyy.  Onko muita ketkä kärsii siitepölyallergiasta ja miten selviätte tuosta pahimmasta ajasta? Olisiko jotain hyviä vinkkejä? Mun menneen viikon treenit näyttää tältä: Movescount Noin 6 ja 1/2 tuntia näyttäis olevan Moveja.  Mukana on juoksua, venyttelyä, salitreeniä ja uintia. Tuosta puuttuu ne kevyet liikunnat, eli koiranulkoilutukset. Koko viikko mennyt ilman lepopäivää, mutta tänään se lepopäivä sitten on. Juoksukaveri Yläselkätreeniä  Nyt auton nokka suuntaa kohti Hels

Uutta virikettä treeniohjelmaan

Kuva
Eksentrinen treeni on kyseessä. Siis mikä??!!?? Salimaailmassa ilmeisesti paremmin tuo tunnetaan nimellä negatiiviset toistot. Näin ainakin isot pojat on puhuneet. Mitä ne sitten on?  Yleensä enemmän salilla näkee tehtävän konsentrista lihasharjoittelua, jolloin vastus voitetaan ponnistusvaiheessa lihasten supistuessa.  Eksentrisessä treenissä lihakset vastustavat liikettä kun esim paino nostetaan nopeasti ylös ja lasketaan takaisin hitaasti, noin 3-4 sekunnissa.  Ponnistusvaihe on tuolloin nopea ja palautusvaihe hallittu ja hidas.  Puoli tuntia eksentristä harjoittelua on tutkimusten mukaan terveyden kannalta vertailtavissa 3-5 tuntiin normaalia konsentrista lihaskuntoharjoittelua.  Itsekin olen nyt kokeillut eksentristä treeniä salilla muutaman käyntikerran aikana ja pakko sanoa, että kyllä muuten tuntuu. Lähes samanlainen polte lihaksissa treenin jälkeen kuin oli silloin joskus kun aloin salilla käymään ja lihakset ei ollut tottuneet minkäänlaiseen treeniin. Melkein kaikkii

GoExpo 2014

Kuva
Tulevana viikonloppuna on Helsingin Messukeskuksessa GoExpo 2014 tapahtuma. Itse sain tilaisuuteen bloggaajapassin Messukeskukselta.  Sinne siis suunnataan ensi sunnuntaina miehen kanssa katsastamaan tarjontaa. Aukioloajat ja pääsylippujen hinnat löytyy täältä . Samalla lipulla pääsee katsastamaan yhdeksää vauhdikasta tapahtumaa!  Ei ole tapahtumaa hinnalla pilattu! Allergikkoja on myös ajateltu ja hevoset valtaavat paikan vasta lauantaina ja sunnuntaina, joten allergikot, kannattaa käydä heti avajaispäivänä perjantaina. Fillari-messuilta on hyvä lähteä kohti uutta pyöräilykautta, tätä en kylläkään uskalla kotona mainita ääneen, koska meille voi nopeasti tarttua mukaan kaksikin pyörää. Uudet polkupyörät on olleet harkinnassa jo jonkin aikaa ja itse voisin hyvin pyöräillä töihin, kun saisi alle kunnollisen ajopelin. Testiradalla voi kokeilla eri merkkien mallistoja ja valita itselleen sopivan. Lisäksi fillarialueelta löytyy Pump Track, pyöräkrossiparkki ja lasten liikunt

Treeniä ja superfoodia

Kuva
Sain blogin kautta testaukseen Masajo Oy :n maahantuomaa ruususuolaa , intiaanisokeria ja m aca-jauhetta . (adlink) Ruususuola on kristallisuolaa, joka tulee Boliviasta. Andeilla, suojaavan maakerroksen alla kristallisuola on suojassa saasteilta ja sadeveden liuotukselta ja on yksi maailman puhtaimmista suoloista. Kristallisuolassa on moninkertaisesti enemmän elimistölle tärkeitä mineraaleja kuin tavallisissa suoloissa ja ruususuolaa voi käyttää ihan normaalisuolan tavoin ruuanlaitossa ja leivonnassa. Intiaanisokeri taas on täysruokosokeria, joka on erittäin ravintorikasta ja miellyttävän makuista. Intiaanisokeri valmistetaan luonnonmukaisesti sokeriruo'oista ja viljellään täysin ilman teholannoitusta. Sitä voidaan käyttää normaaliin makeuttamiseen, puuron, viilin tms päälle ja vaikka kuumiin juomiin. Intiaanisokerista sanotaan, että sillä on matala glykeeminen arvo ja sen pitäisi sopia hyvin diabeetikoille. Tätä päästäänkin meillä testaamaan miehen diabeteksen vuoksi ih