Tykkään, en tykkää, tykkään, en tykkää...

Olen nyt käynyt enemmän tosissani salilla reilun vuoden ajan ja vähemmän tosissani ennen sitä noin vuoden. Salilla on tullut tehtyä kaikenlaisia erilaisia treenejä ja sarjoja. 
Jotta saat treenistä tasapainoisen ja koko kroppaa muokkaavan, pitää mukana olla paljon erilaisia, eri lihasryhmille suunnattuja sarjoja. On lyhyttä sarjaa ja pitkää sarjaa, on tasatempoista ja eri tempoisia liikkeitä. Kokeilinkin jossain vaiheessa eksentristä treeniä, jossa ponnistava vaihe on nopea ja palauttava vaihe  tehdään huomattavan hitaasti. Olen myös kuullut, että pohjelihaksella tehtävä eksentrinen treeni vähentäisi akillesjänteen vaurioita juoksijoilla. Myös kun vamma on jo tapahtunut, voidaan hoitomuotona käyttää eksentristä kuntoutusta.
Eksentrisen treenin lisäksi on kokeiltu Arnold Schwartzeneggerin Golden Sixiä, Jim Wendlerin 5/3/1-treeniä, on tehty lyhyttä sarjaa ja pitkää sarjaa, kevyttä ja raskasta.



Alkuajan 25 kiloa
Tämän kesän 40 kiloa





















Alkuun halusin tehdä vain ja ainoastaan liikkeitä jotka tehtiin laitteissa, ei mitään tangolla tehtäviä ollenkaan, koska olin varma etten jaksa tehdä tangon kanssa mitään. Ja niinhän se aluksi olikin. Hyvä kun jaksoin kyykkyjä tehdä 20 kilon tangolla edes muutaman. Käsipainotkin oli vähän kyseenalaiset. Melkein koko ekan vuoden kieltäydyin tekemästä maastavetoja ja kyykkyjä, koska mä vaan en tykännyt niistä. Tiesin sen vaikken ollut koskaan kokeillutkaan :D
Myöskään penkkipunnerrusta en suostunut tekemään, mutta siihen syy oli se, etten jaksanut edes tankoa nostaa. Ja penkkipunnerrus on äijien laji, ei tällaisten höyhensarjalaisten naisten, kuten myös mavet. Kyykyt nyt ehkä sopii naisille, koska se on hyvää treeniä pakaroille :D Entä sitten ranskalainen punnerrus? Ei sitäkään. Eikä mitään hauiskäätöä tangolla vaan ehkä käsipainoilla. 


Tämän kesän 60 kiloa
Alkuajan 30 kiloa




















Lopulta mies sai mut suostuteltua kokeilemaan ohjelmaa, jossa oli kaikki nuo inhokit, mavet, kyykyt ja penkkipunnerrus. Ja vielä lisäliikkeinä tuo ranskalainen punnerrus ja hauiskäännöt. 
Aluksi ne meni kaikki pelkän tangon painolla ja pikkuhiljaa lisättiin painoja. Tosin pitkin hampain annoin niitä lisätä, koska enhän mä haluu tehdä mitään sarjaa mikä painaa liikaa enkä saa vietyä sarjaa loppuun asti. En siis halunnut epäonnistua. Jossain vaiheessa tajusin sen, että eihän niitä heti kuulukaan tehdä loppuun asti, vaan sitten kun sarja menee läpi, niin lisätään painoa. Eihän sitä kehitystä muuten tule. 
Viime syksystä tai ehkä vasta tämän vuoden alusta olen tehnyt salitreenit enemmän tosissani ja kunnolla, lisännyt painoa säännöllisesti ja tehnyt paljon erilaisia sarjoja. Ja voin kyllä myöntää, että tulosta on alkanut näkyä vasta nyt. Ei sillä löysäilyllä mitään tuloksia saa aikaan. 



Päättäväisyyttä katseessa


Pikkuhiljaa olen oppinut tykkäämään myös maveista ja kyykyistä. Ja jopa penkkipunnerruksestakin. Varsinkin nyt, kun tulosta on tullut ja painot lisääntyvät koko ajan. En olisi vuosi sitten uskonut, että nyt saan nostettua mavessa 60 kiloa useamman toiston. Eihän se mikään huipputulos ole, mutta mulle se on saavutus. 





Entäs sitten liikkeet mistä olen tykkännyt alusta asti? No sinne kuuluu ainakin ojentajaliikkeet taljalla, ylätaljavedot ja alataljavedot. Pystypunnerrus käsipainoilla ja etu- sekä sivuvipunostot on myös suosikkikategoriassa. 
Vatsalihasliikkeet on sellaiset mitä teen jokaisen treenin jälkeen ja myös niissä on inhokit ja suosikit. Suosikkeihin kuuluu istumaannousu lisäpainolla ja kiertoliike kahvakuulan kanssa. Inhokkina on kylkiliike ja myös lankutukset, vaikkakin lankkuja olen tehnyt aika paljon. Vatsalihasten kanssa on vielä jonkin verran tekemistä, jotta niistä saisi vielä paremman tuen juoksussa. Juoksussahan mulla on edelleen ongelmana se, että lantio tippuu alas kun alkaa väsyttää. Tuolloin myös juoksusta tulee paljon raskaampi kuin sen pitäisi olla. Askel ei enää rullaa kovinkaan hyvin, kun asento on täysin väärä. Tekemistä siis on vielä sekä salitreeneissä, että juoksussa. Mutta eihän sitä voi ollakaan täydellinen parin-kolmen vuoden kuntoilun ja harrastamisen jälkeen tai juoksussa vajaan vuoden jälkeen. 

Tässä siis mun treenien kivat ja ei niin kivat liikkeet. 
Mites teillä muilla, onko selkeitä inhokkeja tai suosikkeja?



Kommentit

Suositut tekstit