#TBT Matkailu avartaa - Perth ja Western Australia

Joulukuu 2013
Tätä reissua oli odotettu monta vuotta, koska edellisestä reissusta Ausseihin oli kulunut jo 7 vuotta.
Miksi Australia, Länsi-Australia ja Perth? Suurin osa suomalaisista sinne päin matkaavat lähtevät toiselle puolelle mannerta kohteena joko Sydney tai Melbourne. Omalta osaltani Western Australia ja Perth ovat itsestään selvyys, koska siellä on serkku, itse asiassa kaksi serkkua. Olen myös tästä reissusta kirjoittanut aiemmin täällä.

Loman viimeisen illan auringonlasku
Ja kuun loiste Wave Rockilla

Koko Australian manner on erittäin kiinnostava erikoisen luontonsa ja ihmisten rennon elämänasenteen vuoksi. Sieltä löytää paljon kuivaa hiekkamaata alkuasukaskylineen, pitkiä hiekkarantoja koralliriuttoineen sekä vihreää viinialuetta. Mikään ei ole ihanampaa lentokoneessa istuessa, kuin pohjoisesta Perthiä lähestyttäessä aamulla auringonnousun aikaan ihailla valeaa rantaviivaa, jota jatkuu pohjoisnurkasta ihan etelään saakka. Merivesi on niin kirkasta, että hyvällä tuurilla voit bongata vaikka sinivalaan poikasineen matkaamassa kohti etelää.

Me lähdettiin matkaan Helsinki-Vantaalta perjantaina 13.12. kahden välilaskun kautta aamulla 7 aikaan. Ensimmäinen välilasku oli Amsterdamissa, jossa vaihtoaikaa oli vajaa kolme tuntia. Rauhassa käveltiin kentällä kohti lähtöporttia ja napattiin pientä evästä matkalla. Seuraava lento olikin hieman pidempi, määränpäänä Kuala Lumpur. Kyllä vaan, sama reitti ja sama lentoyhtiö, jonka kone sai ikävän lopun reilu puoli vuotta myöhemmin Ukrainan yllä.
Tuo lentomatka vei hieman yli 13 tuntia meidän matkasta, mutta onneksi sain nukuttua lennolla hyvän pätkän. Kuala Lumpurissa vastassa oli valtava lentokenttäkompleksi, jossa opastekyltit kertoivat kuinka paljon aikaa meiltä kuluu kävellä omalle lähtöportille. Muistaakseni kyltti uhkasi 40 minuutilla, mutta koska meillä oli taas kolme-neljä tuntia aikaa koneen lähtöön ei kiirettä tullut missään vaiheessa. Kaiken kaikkiaan tuo matka Helsinki-Vantaalta Perthiin taisi viedä noin 26 tuntia. Ei paha, kun tiesi, että perillä odottaa aurinko ja lämpö.

Kuivaa peltoa

Löydettiin pieni varjo autolle tauolla

Lake Joondalup

Serkku oli perheineen vastassa kentällä, josta napattiin mukaan myös meidän vuokra-auto, joka oli varattu viikoksi jo kotimaasta käsin. Ensimmäinen ajatus oli, että ai niin, täällä ajetaan väärällä puolella. Niin ja autossa myös istutaan väärällä puolella, arvatkaa kuinka monta kertaa olin sen reissun aikana menossa kuskin paikalle, vaikka piti istua viereen :D

Kaksi ensimmäistä päivää vietettiin serkun perheen kanssa, mutta sen jälkeen ohjattiin auton nokka kohti sisämaan karuja kuivia seutuja. Vastaan tuli ihania pikkukaupunkeja, kuin suoraan 1800-luvulta.

York

Yorkin pääkatu

Parissa pysähdyttiin levähtämään, mutta muuten ihailtiin maisemia ja luontoa auton ikkunoiden läpi. Kuumuus oli niin paahtava, ettei pitkiä pysähdyksiä jaksanut tehdä. Määränpäänä meillä oli ensimmäisenä päivänä pieni kylä nimeltä Hyden. Hydenissa oli majapaikaksi vuokrattu pieni leirintäalueen mökki aivan paikan päänähtävyyden juurelta. Paikka on tunnettu suuresta kivestä, joka on vuosisatojen saatossa muokkautunut auringon ja veden yhteistyöllä suuren aallon näköiseksi. Siitä syystä suuren kallion tai kiven nimi onkin Wave Rock. Kuumuus tuolla kuuden tunnin ajomatkan päässä rannikolta oli tukahduttava. Varsinkin, kun olin kuukausi aiemmin ollut keuhkokuumeessa. Kallio hohkasi kuumuutta, koska se oli koko päivän kerännyt lämpöä auringosta. Vielä illalla auringon laskiessa tunsi tuon kuuman kiven pinnan.

Paikallista metallitaidetta

Hevoskyyti

Taksillakin pääsi joskus

Itse Wave Rock

Wave Rock

Seuraavana päivänä ajettiin takaisin rannikolle Mandurahiin, läpi karujen aukeiden ja lähempänä rannikkoa vihreiden metsien. Jo tuon matkan aikana saatiin kokea mantereen monimuotoisuus. Kuusi tuntia kuulostaa pitkältä ajalta ja voisi kuvitella, että sinä aikana ajaa pitkälle mantereella, mutta eipä vaan. Kun katsoo mantereen karttaa, on Perthistä Hydeniin vain pieni kivenheitto.
Mandurah on suosittu lomapaikka myös Perthin asukkaiden keskuudessa ja se vaikuttaa melkein Etelä-Euroopan turistikaupungilta. Kaunis paikka kanaaleineen muistuttaa hieman Venetsiaa, mutta rakennukset ovat hieman eri tavoin loisteliaita. Kanaaleja reunustaa toinen toistaan hienommat kivitalot, joiden edessä on asukkaiden veneitä varten omat laiturit. Ja koska me oltiin reissussa joulun aikaan, oli kaikki talot koristeltu mitä värikkäimmillä valoilla.

Meidän hotelli Mandurahissa ja vanha puu

Kanava Mandurahissa

Mandurahissa paikallisten asumuksia

Mandurahista jatkettiin vielä noin 2 ja puoli tuntia etelän suuntaan Yallingupiin, jossa oli seuraava yöpaikka. Matkalla oli kuitenkin pakko pysähtyä Busseltonissa, jossa taas on yksi maailman pisimmistä puulaitureista, Busselton Jetty. Pitkin laiturin kävellessä sai taas ihastella kirkasta merivettä ja vaaleaa hiekkarantaa, joka jatkui loputtomiin.

Busselton Jetty

Yallingupissa majoituttiin Seashells-hotelliin, joka oli 10 minuutin kävelymatkan päässä rannalta. Oltiin varattu meille kahden hengen huone, mutta hotelliin saapuessa meille tarjottiin kahden hengen huoneistoa, joka tietysti ilomielin otettiin vastaan. Syy miksi meidän huonetyyppi korotettiin selvisi aika pian. Olihan kouluista alkanut joululoma ja koska Yallingup on suosittu surffailupaikka, täyttyi sen hotellit aika pian opiskelijoista. Saatiin siis rauhallisempi ja tasokkaampi huone omalla maaterassilla. Suoraan omalta ovelta päästiin hotellin puutarhaan, rannalle vievälle polulle ja grillipaikalle.

Canal Rocks, Yallingup

Auringonlasku Yallingup

Meidän takapiha, Yallingup

Yallingupista käsin ajettiin myös Margaret Riverin viinialueelle ja käytiin tutustumassa muutamaan viinitarhaankin. Harmittavaa vain oli, että toinen meistä oli kuskina, niin ei voitu niin paljon nauttia niiden antimista. Jotain kuitenkin ostettiin mukaan kotiinviemisiksi ja serkun luo joulua varten.
Tuo lounaisnurkka Australian mantereesta on ihanan vehreää ja kauniin kontrastin vihreälle värille antaa vaaleat hiekkarannat ja turkoosi vesi. Harmittaa, ettei oltu varattu enempää aikaa kierrellä sitä osaa. No, ensi kerralla sitten :)

Vasse Felixin viinitila, Margaret River

Yallingupista palattiin Perthiin pari päivää ennen jouluaattoa ja majoituttiin jälleen serkun kotiin. Ehdittiin aaton aattona vielä käydä katsastamassa Rottnest Island, joka on puolen tunnin lauttamatkan päässä Perthin kaupungista. Saari joka on kuuluisa somessakin paljon nähtävistä pienistä kengurun näköisistä eläimistä. Quokkan kuvia löytää Instasta helposti satoja tuhansia. Kaverit ovat niin kesyjä, että tulevat melkein syömään eväitä turistien kanssa.
Me oltiin lainattu serkun perheeltä polkupyörät tuota reissua varten, koska saarella ei ole autoliikennettä muuten kuin huoltoautoja. Sieltä löytyy muutama hotelli, pari kauppaa ja ravintolaa. Mutta niiden lisäksi saarella on uskomattomia lahdenpoukamia ja ihania syrjäisiä rantoja. Unohtamatta liskoja ja käärmeitä... Keskellä Rottnest Islandia on myös vaaleanpunainen järvi tai lampi, Pink Lake.

Rottnest Island

Quokka ja lisko

Quokka tuli moikkaamaan

Loppuloma vietettiin taas mantereen puolella. Joulu auringossa ei ollut yhtään hullumpi kokemus. Käytiin päivällisellä loistavassa ravintolassa, käveltiin paljain jaloin korkkarit kädessä pitkin rantakatua, siis minä ja serkku, miehillä ei ollut korkkareita :D Vietettiin aikaa rannalla ja käytiin myös koirarannalla, joka sai tuolla reissulla hieman eri käsityksen kuin täällä kotimaassa. Koirille tarkoitettu pari kilometriä pitkä vaalea hiekkaranta, jollaisista Suomessa vaan voi unelmoida. Tutustuttiin myös Perthin keskusta-alueeseen ensin kauempaa King Parkista katsellen ja sen jälkeen pitkin ostoskatuja kulkien.

Perth CBD ja Kings Park

Kengurukaverukset

ja koko suku

Ihana kaupunki, kauniit rannat, rento ilmapiiri ja lämmin aurinko. Hyvä d-vitamiinilisä keskellä pimeintä aikaa. Voisin palata takaisin ihan koska vaan ja vaikka pidemmäksikin aikaa.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fatbike eli läskipyörä on varma valinta maastoon kuin maastoon