Turistina Lontoossa

Heipä hei taas pitkästä aikaa!
Tiistaina palattiin Lontoon reissulta ja nyt seuraa kuvapläjäys ja vähän kuulumisia reissusta.

Matkaan lähdettiin Turusta viime viikon perjantaina puolen päivän aikaan. Autolla Helsinkiin ja matkalla vielä vietiin koirus hoitoon. Norwegianin lento lähti 17.20 eikä siellä ollut sitä odotettua Wi-Fiä edes, oli kuulemma niin uusi kone ettei oltu velä saatu asennettua.

Jossain Ruotsin yläpuolella

No menihän se matka nopeasti ilman nettiyhteyttäkin.
Gatwickin kentältä siirryttiin junalla Victorian asemalle ja sieltä metrolla hotellille.
Hotelli sijaitsi Earls Courtin metroaseman vieressä melkein, kävellen matka kesti noin pari minuuttia.
Ekana iltana käytiin vain syömässä hotellin lähistöllä pienessä intialaisessa ravintolassa. Ruoka oli todella hyvää ja edullista! Sen enempää ei jaksettu ekan illan aikana tehdä, koska oltiin herätty jo aikaisin aamulla salille ennen työpäivää. Uni tulikin aika nopeasti ruokailun jälkeen.

Hotellilla saatiin myös aamupala, siitä en kuitenkaan muistanut ottaa yhtään kuvaa. :) Oli ilmeisesti aina aamuisin niin kova nälkä ettei ehtinyt muuta ajatella kuin syömistä.

Ekana päivänä lähdettiin metrolla shoppailemaan ja katselemaan paikkoja.
Ajeltiin ensimmäiseksi Bancin asemalle, josta napattiin kahvit mukaan ja lähdettiin katsomaan turistipaikkoja. Ylitettiin Thames London Bridgeä pitkin ja käveltiin joen rantaa pitkin Tower Bridgeä kohti, ylitettiin taas Thames joki ja päästiin Towerille.
Aika vaikuttavia rakennelmia kaikenkaikkiaan nuo vanhat sillat ja linnat. London Bridge ei kuitenkaan enää ole se vanha silta, vaan tämä silta on rakennettu vuonna 1973, koska vanha silta myytiin ja kuljetettiin osissa Arizonaan vuonna 1967. Se alkuperäinen London Bridge on kylläkin rakennettu jo roomalaisaikaan ja jouduttu rakentamaan uudestaan monia kertoja.
Tower Bridge taas on otettu käyttöön jo vuonna 1894.

Aamukahvi to go Starbucksista
Mihinköhän pitäisi mennä??

London Bridge
The Tower

Tower Bridge
Turistina Tower Bridgellä

Seuraava pysäkki oli Liverpool Streetin asema, josta käveltiin Shoreditchiin katselemaan pop up-myymälöitä ja katutaidetta. Käytiin myös juomassa kahvit hieman erikoisessa paikassa, paikan nimeä en valitettavasti saa mieleen nyt tältä istumalta.

Macchiato ja Latte

Shoreditchin katukuvaa
Katutaidetta

Shoreditchistä siirryttiin Oxford Streetille ja shoppailemaan. Porukkaa oli ihan kauheesti joka puolella ja kaupoissa meinasi tulla ahdistus. En jaksanut pahemmin edes keskittyä ostosten tekemiseen, joten saaliiksi jäi kaksi paria kenkiä, yhteensä 9 puntaa ja t-paita. Oxfordilta käveltiin Piccadilly Circuksen suuntaan ja matkan varrella nähtiin kaikki mahdolliset merkkiliikkeet ja kotoakin tuttuja ketjuja.
Piccadilly Circus on varmaan kaikille joltain osin tuttu nähtävyys välkkyvine kuvamainoksineen.

Harrods
Piccadilly

Näyteikkunakissoja
Aika häijyn näköisiä

Piccadillylta päätimme kävellä Harrodsille. Matka oli hieman pidempi kuin mitä oltiin alkuun kuviteltu, mutta perille päästiin lopulta. :) Pakkohan se oli Harrodsilla käydä, vaikkakaan en ostanut mitään. Aika mahtava putiikki! Osastoa osaston perään ja sokkeloa sinne sun tänne. Sinnehän voisi vaikka eksyä.
Jottei tulisi käveltyä liian vähän, niin käveltiin Harrodsilta vielä Buckingham Palacelle jossa otettiin muutama valokuva ja ihasteltiin ihanan vihreitä puistoja.
Sitten riitti kävely ja matkustettiin metrolla takaisin hotellille Earls Courtille. Käytiin viemässä ostokset hotelliin ja lähdettiin syömään päivällistä. Tarkoituksena oli syödä pizzat, jostain syystä vain teki mieli pizzaa, mutta liian hätähousuna kun mentiin italialaiseen ravintolaan, ei edes huomattu ettei siellä ollut pizzaa tarjolla ennen kuin oli jo ruokalistat kädessä. Onneksi löytyi kuitenkin muuta hyvää ruokaa. Päivällisen jälkeen oli pakko käydä vielä tutustumassa paikalliseen pubiin, vaikkakaan ei jaksettu päivän kävelemisen jälkeen kovin myöhään olla liikkeellä.

Sunnuntaiaamu alkoi kevyellä juoksulenkillä hotellin läheisyydessä. Ei siis olla laiskoteltu lomallakaan.
Lenkin jälkeen aamupalalle ja taas matkaan. Tällä kertaa metro vei meidät Camdenin markkinoille. Aivan ihana paikka jossa voi tehdä vaikka mitä ostoslöytöjä. On vintagevaatteita, punk- ja rock-henkisiä vaatteita ja korukojuja joissa myydään käsintehtyjä koruja ja muuta tavaraa. Pääkadun varrella oli kauppoja ja kojuja joka lähtöön ja kun siitä siirtyi sivummalle, oli lisää kaikenlaisia myyntikojuja ja ruokakojuja. Ruokakojuissa oli tarjolla vaikka mitä erilaisia ruokia. Oli pakistanilaista, intialaista, nepalilaista, etiopialaista ja perus kebabia. Me oltiin Camdenissa jo aamupäivällä aikaisin ja silloin mahtui hyvin vielä kulkemaankin. Puolenpäivän jälkeen porukkaa alkoi jo kerääntyä enemmänkin eikä välillä meinannut päästä kävelemään edes.
Itse ostin markkinoilta takin.

Camdenin julkisivuja
Camden streetmarket

Korumyyjiä Camdenissa

Loppuaika sunnuntaina vietettiin kävellen Lontoon keskustassa. Nähtiin Westminster, London Eye, Millenium Bridge, Big Ben ja Trafalgar Square.
Välillä käytiin kyllä hotellillakin lepäämässä.
Illalla ajeltiin taas metrolla Piccadillylle ja käytiin syömässä ne edellisiltana syömättä jääneet pizzat. Ruokapaikkana oli Franco's Ristorante Sohossa, tarkempi osoite on 30 Rupert Street. Ravintola oli todella viihtyisä ja henkilökunta ihanan leppoisia ja iloisia. Pizza oli suussa sulavaa ja niin oli myös jälkiruokana syömäni tiramisu. Vatsa täynnä kävelimme vielä hetken Piccadillyn ympäristössä ennen kuin lähdimme takaisin hotellia kohti.

Minä ja Big Ben
Westminster

London Eye
Trafalgar Square

Maanantai oli reissun kohokohta. Illalla oli odotettavissa jalkapalloa Emirates Stadiumilla jossa Arsenal sai vastaansa Newcastlen. Mieheni on koko ikänsä ollut Arsenal fani ja viime syksynä jo näimme Arsenalin Helsingissä pelaamassa Manchester Citya vastaan, mutta olihan se vähän eri nähdä peli joukkueen kotikentällä kannattajien ympäröimänä. Tunnelma oli kyllä aivan mahtava ja pelikin päättyi parhaalla mahdollisella tavalla Arsenalin voittoon 3-0.

Kenttä odottaa pelaajia
Jalkapalloa Emiratesilla

Ainoa huonompi asia oli samana iltana alkanut lakko joka pysäytti Lontoon metroliikenteen kello 9 illalla. Matka Emirates Stadiumilta hotellille takaisin pitkittyi jonkin verran kun yritettiin löytää oikea linja-auto ainakin vähän lähemmäs hotellia. Lopulta onnistuin bongaaman bussin joka meni Trafalgar Squarelle. Siitä käveltiin Piccadillylle, josta löydettiin seuraava bussi hotellin suuntaan. Perillä hotellilla oltiin reilusti puolen yön jälkeen ja seuraavana aamuna oli aikainen herätys, koska lentokentällä piti olla viimeistään puoli 8 ja edelleenkään metrot ei kulkeneet. Taksia ei saanut varattua, koska ne oli joko varattuina jo kaikki tai sitten varauksia ei enää otettu vastaan.
Päätettiin herätä ajoissa että ollaan liikkeellä hyvissä ajoin. Herätys oli puoli 4 aamulla. Rinkat selkään ja taksia metsästämään. Onnistuttiinkin saamaan taksi suht läheltä hotellia ja sillä mentiin Victoria juna-asemalle, josta onneksi junat kulkivat normaalisti Gatwickin suuntaan.
Kentällä oltiin ajoissa ja kotiin päästiin hieman myöhässä aikataulusta, koska pieni sumu oli aiheuttanut lennon siirtymisen puolella tunnilla.

Reissu oli kaikin puolin mukava, uusia paikkoja tuli nähtyä, käveltyä paljon, syötyä ja shoppailtua.

Näihin tunnelmiin on hyvä lopettaa tämä reissu. Vappukin tuli vietettyä jo ja huomenna olisi taas työpäivä.

Mukavaa loppuviikkoa ja viikonloppua kaikille!!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fatbike eli läskipyörä on varma valinta maastoon kuin maastoon