keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Vitamiineja ja kuntoiluja

Olen viimeaikoina taas törmännyt keskusteluihin lisäravinteista ja miten joidenkin mielestä ne on ihan humpuukia ja joidenkin mielestä pakollisia, kun liikkuu enemmän.
Itse haluan lisäravinteilla taata sen, että kroppa kestää vähän rankemmassakin rasituksessa ja jaksan juosta ja käydä salilla vielä vuosienkin kuluttua.
Tässä vaiheessa haluan muistuttaa, että en todellakaan ole asiantuntija näissä asioissa vaan menen saamieni suositusten ja oman tuntuman mukaan. En väitä, että mun tapa on se oikea ja paras tapa.

Mitä ravintolisiä ja vitamiineja sitten otan purkista terveellisen ruoan lisäksi?






Aamupalan yhteydessä olen ottanut D-vitamiinin, multivitamiinin poreena ja Red Omegan. Illalla ennen nukkumaan menoa on vuorossa magnesium, jossa mukana B6 vitamiini. Magnesium kuulemma imeytyy parhaiten yön aikana. Tämä Vitabalansin Magnex375mg + B6-valmiste on poreena nautittava, jolloin magnesium imeytyy parhaiten. Eikä muuten jää kurkkuun kiinni :)
Magnesium on paljon liikkuvalle yksi tärkeimmistä kivennäisaineista. Se toimii yhdessä kalsiumin kanssa sydämen, hermoston ja lihasten toiminnan säätelyssä ja voi vähentää lihaskramppeja. Mulla ainakin oli aiemmin jalkojen lihasten kanssa ongelmia, oli ns levottomat jalat tosi usein öisin, varsinkin kovan  ja rankan juoksutreenin jälkeen. Vasta kun aloin lisäämään magnesiumia purkista, väheni nuo oireet aika hyvin. Välillä niitä vielä tulee, mutta ei kovin usein. 



Vettä ja palkkaria


Salilla on mukana treenijuomana ihan vesi, mutta treenin jälkeen juon palautusjuoman. 
Palkkari on yksi tärkeimmistä lisistä, kun halutaan kehittyä. Sen pitäisi imeytyä mahdollisimman nopeasti, jotta treenin aikana huvenneet varastot täyttyisivät. Keho pitäisi siis saada anaboliseen tilaan. Palautusjuomana olen vielä käyttänyt ihan valmissekoitusta ja hyvin olen pärjännyt. Kyllähän parhaan mahdollisen hyödyn varmaan saisi jos sekoittaisi palkkarit itse. 

Pidempään tai rankempaan juoksuun taas valmistaudun juomalla pikkuisen enemmän vettä kuin normaalisti ja lisäksi voin juoda pullollisen urheilujuomaa. Urheilujuoman teen sekoittamalla valmisjauheen veteen. Kesäkuumalla otin urheilujuomaa mukaan myös lenkille hieman laimeampana sekoituksena, jotta sain pidettyä kehossa verensokerin ja suolot tasaisena läpi koko lenkin. Oikein pitkälle lenkille otin mukaan myös energiageeliä. 



Sports Drink



Valmis jaksamisjuoma
Jaksamisjuoman aineet





















Yleensä kovaa treenatessa tulee lämmin ja mitä keho tekeekään vähentääkseen lämpöä? Se hikoilee. Voimakkaan hikoilun aikana voi kehosta poistua nestettä jopa 2-3 litraa tunnissa. Jos et tankkaa tarpeeksi nestettä, voi lopputuloksena olla nestehukka. Jo 2% nestehukka voi alentaa suorituskykyä 25%.
On siis tärkeää juoda vettä ja myös urheilujuomaa. Pelkkä vesi taas ei ole kovin hyvä, koska jos juot liikaa puhdasta vettä, huuhdot samalla kehosta tärkeitä suoloja ja muita aineita. 

Kaikkien purkista otettavien vitamiinien ja lisäravinteiden lisäksi kannattaa muistaa, että paras lähde näille kaikille on terveellinen ruokavalio. 


Kalakeitto paleo




Kookos-limekana ja tomaatti-pinaatti


Vaikkakin liputan paljon kuntoilun, liikkumisen ja terveellisen ruoan puolesta, otan välillä myös rennosti ja herkuttelen. Paheita on suklaa ja salmiakki, juustokakut ja välillä kunnon roskaruoka, kuten pizza. 



Cafe Qwenselin sitruuna-marenkipiiras
Mangojuustokakku



Sitruunajuustoraakakakku
Suklaata, suklaata ja suklaata



1 kommentti:

  1. BlueHost is the best hosting company for any hosting plans you might need.

    VastaaPoista