Lenkille, salille, lenkille

Juoksun ja salitreenin yhdistämisen voisi luulla olevan hankalaa, varsinkin kun pääasiassa juoksee pidempiä matkoja eikä sprinttejä. Tai no, kyllähän sitä tulee Vauhtisammakon mukana juostua myös lyhyitä spurtteja, mutta vähemmän tulee treenattua ns pikamatkoja.  
Kun katsoo kilpajuoksijoita, on heissä selkeät erot. Lyhyen matkan sprintterit ovat pääsääntöisesti lihaskimppuja, kun taas maratoonarit hoikempia. Mutta onko näin pakko olla? Mun mielestä ei välttämättä.
Uskon myös, että salitreenien tuoma voima on hyödyksi juoksussa. 
Pitkäkestoinen juoksu kuluttaa paljon energiaa, jota taas lihakset tarvitsevat kasvaakseen. Toisaalta juoksu saa hapen kulkemaan kehossa paremmin ja näin ollen lihakset saavat happea paremmin ja ne palautuvat treenistä hyvin.
Ravinto on näidenkin yhdistämisessä kaiken a ja o. Tarpeeksi proteiinia ja tarpeeksi energiaa sekä säännöllinen ruokailurytmi niin kehokin jaksaa paremmin.






Miten mä sitten oon yhdistänyt juoksun ja salin? Tällä hetkellä on menossa lihasmassan kerääminen salilla, kun taas sen jälkeen on tarkoituksena lähteä hakemaan maksimivoimaa ja lihaskestävyyttä. Maksimivoima- ja nopeusvoimaharjoitteluissa mennään raskailla painoilla ja vähällä toistomäärällä, jotta saadaan hermotus kuntoon. 
Treeneihin meillä kuuluu erilaisia kyykkyjä, maastavetoja, polven ojennusta ja polven koukistuksia. Jalkojen treenauksen lisäksi ei saa unohtaa yläkroppaa ettei lihakset mene ihan epätasapainoon.
Yläkroppatreeniin kuuluu penkkipunnerruksia, pystypunnerruksia, vipunostoja ja taljavetoja. 
Myöskään vatsalihaksia ei saa unohtaa, koska keskivartalon lihasten on oltava kunnossa jotta juoksuasento pysyy oikeana. Mulla onkin joku vatsalihasliike joka salitreenipäivälle. 
Mä teen molempia treenejä ja aikomus on vastaisuudessakin pysyä ihan harrastajana, kuntoilijana. En siis tähtää kilpaurheilijaksi. Mulle on tarpeeksi kilpailua siinä, että voitan itseni ja pääsen itselleni asettamiini tavoitteisiin. Yksi tavoite oli juosta eka puolimaratoni menneenä kesänä, sen tavoitteen asetin vuosi sitten. Ja tavoite tuli saavutettua alkukesästä. Seuraava tavoite oli parantaa aikaa. Ruisrääkki päättyi keskeytykseen, mutta onneksi oli vielä tulossa muita tapahtumia. Kaarinan Syysmaratonille asetin tavoitteeksi alittaa edellisen aikani 2.23.15 ja jos hyvin juoksee niin alittaa 2.20.00 aika. Se oli jo vähän mietityttävä, koska olin ollut puolikuntoisena viimeiset viikot ennen tapahtumaa, mutta alitin tavoitteen kirkkaasti, ajaksi jäi 2.17.50. 
Salilla tavoitteena on ollut saada lisää voimaa ja kestävyyttä. Molempia on tullut. Maastavedoissa ja kyykyissä on painomäärät tuplaantuneet vuoden takaisesta. Juoksun myötä myös kestävyys on parantunut ja olen oppinut sietämään happoja lihaksissa paremmin. Juoksulenkkiä kun ei halua keskeyttää siitä syystä, että vähän hapottaa jaloissa. On oppinut puremaan hammasta vaikka vähän potkisi vastaan. 
Sen opin myös jokin aika sitten, että eksentrinen pohjetreeni, jossa liikkeen palautus tehdään hidastettuna, ehkäisee akillesjänteen vammoja. Tämä liike on kuulunut mulla treeniohjemaan jo ennen juoksuharrastuksen aloitusta. Olen siis tehnyt ainakin jotain oikein :)



Ylämäki on ystävä?



Juoksun ja salitreenauksen yhdistämisestä on paljon erilaisia ohjeita ja mielipiteitä. Mä olen tähän saakka treenannut molempia kohtuudella ja kuunnellen omaa kroppaa. Tuloksena on lisää kestävyyttä ja kiinteämmät alaraajat. Käsien suhteen on töitä vielä tehtävä, kuten myös vatsalihasten kanssa. Kolmen lapsen äitinä voin sanoa, että vatsalihakset vaativat aika paljon töitä, kun niiden eteen ei tehnyt mitään lähes kymmeneen vuoteen.

Tämän mukaan ei siis ole mahdotonta yhdistää juoksua ja salitreeniä. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fatbike eli läskipyörä on varma valinta maastoon kuin maastoon

Tärkeimmät saliliikkeet juoksijalle

Viikon treeninä vauhdikas puolimaraton