#TBT Matkailu avartaa - Lontoo

Lontoo, tuo jalkapallon mekka. Ainakin meille :)

Lontooseen päästiin tutustumaan huhtikuussa 2014. Ja myös tällä reissulla riitti yllättäviä käänteitä. Matkaan lähdettiin Helsinki-Vantaalta Norwegianin lennolla Gatwickiin. Kentältä otettiin meille tuttuun tapaan junakyyti Lontoon keskusrautatieasemalle Victorian asemalle, josta jatkettiin metrolla hotellin asemalle, joka oli Earls Court.

Jo tuossa vaiheessa saatiin todeta Lontoon metrokartan laajuus. Onneksi kuitenkin oltiin ennalta tutkittu asiaa ja tiedettiin hieman millä linjalla päästään hotellille ja miten meidän tulee toimia. Olin myös saanut työkaverilta lainaksi Oyster Cardin, paikallisen julkisen liikenteen kortin, jolle saatiin ladattua lisää matkarahaa.
Hotelli löytyi helposti. Jätettiin kamat sinne ja jatkettiin samantien tutkimaan lähiympäristön katuja. Pian jo saatiin huomata, ettei lähistöllä ollut paljon muuta kuin ruokakauppoja ja pubeja. Koska ilta alkoi jo pikkuhiljaa hämärtää, etsittiin sopiva ravintola, josta saataisi illan ateria. Löydettiin pieneltä sivukadulta pienen pieni intialainen ravintola, jossa hädin tuskin mahtui liikkumaan. Silti sinne mahdutettiin parikymmentä jollei jopa kolmekymmentäkin ruokailijaa. Ruoka oli maittavaa ja ilmapiiri rento. Siitä oli hyvä jatkaa kaupan kautta hotellille ja unten maille.

Se uusi London Bridge

Tower Bridge
The Tower

Seuraavana päivänä lähdettiin heti aamupalan jälkeen kohti Lontoon keskustaa. Hypättiin pois metron kyydistä ja napattiin kahvit mukaan. Lähdettiin kävelemään kohti Thames-jokea, joka ylitettiin London Bridgeä pitkin, toista joen vartta pitkin käveltiin kohti Tower Bridgea, jota pitkin mentiin takaisin toiselle puolelle.
Towerin jälkeen hypättiin taas metroon ja ajettiin Liverpool Streetin asemalla, josta jäätiin tutustumaan Shoreditchin seinämaalauksiin ja pop up-storeihin.
Shoreditchista palattiin metrolla Oxford Streetille ja shoppailemaan. Tai enemmänkin ikkunaostoksille. Ihmispaljous kaupoissa ahdisti, joten halusin niistä nopeasti ulos. Ostin lopulta kaksi paria kenkiä, yhteensä 9 euroa ja yhden t-paidan.

Shoreditch

Seinämaalauksia

Koska ei jaksettu kaupoissa tunkeilla muiden kanssa, päätettiin jatkaa turistikierrosta Piccadillylle ja sieltä Harrodsille. Pakkohan se Harrodsilla oli käydä ja sitä käyntiä en kadu. Aika mahtava putiikki.
Turistikierros jatkui kävellen kohti Buckinghamin palatsia läpi ihanien puistojen.
Muutaman valokuvan jälkeen hypättiin taas metroon ja nyt takaisin hotellille. Käytiin syömässä hotellin lähellä ja tietysti kulmapubissa yhdellä.

Harrods
Piccadilly

Minä ihan itse

Buckingham Palace

Koska meillä oli pari kuukautta reissun jälkeen edessä ensimmäiset puolimaratonit, niin tietysti käytiin myös aamulenkillä. Yhtenä aamuna :D Sekin jäi lyhyeksi, kun ei yhtään oltu ennalta tutustuttu lähiseutuun. Mutta lenkki kuitenkin.
Loppupäivä vietettiin ensin Camdenissa kauppoja kierrellen ja street foodia nauttien ja sen jälkeen taas Lontoon tutumpia nähtävyyksiä katsellen. Löydettiin London Eye, Big Ben, Trafalgar Square ja Westminster. Turistikierros jatkui.

Camden

Camden Streetmarket

Welcome to the Darkside

Maanantaina oli matkan kohokohta ja syy koko reissulle. Iltaa varten lähdettiin jo ajoissa metrolla kohti Islingtonia, jossa sijaitsee Arsenalin kotistadion, Emirates Stadium.

Emirates Stadium

Clock End

Kenttä odottaa pelaajia ja katsomo kannustajia

Odotettavissa oli peli jossa Arsenal sai vastaansa Newcastlen ja tietysti voitti pelin. Pelin jälkeen odottikin jännät paikat. Lontoossa oli nimittäin pelin aikana alkanut metrolakko ja koko kaupungin julkinen liikenne oli sekaisin. Olimme jo onneksi ennalta nähneet ilmoitukset tästä alkavasta lakosta ja osasimme varautua siihen. Tai no, eihän siihen voi mitenkään varautua. Kyseltiin vaan paikallisilta, että millä bussilla päästään takaisin vaikka Piccadillylle, josta voisi ottaa toisen bussin hotellille. Onnistuttiin pääsemään määränpäähän, mutta siitä eteenpäin hotellille olikin eri juttu. Täydessä bussissa oli niin kauhea meteli etten kuullut mitä kuski sanoi neuvoksi, joten päätettiin nousta pois kyydistä jonkin matkan päässä. Siellä sitten käveltiin Lontoon katuja suunnilleen hotellin suuntaan puolen yön aikaan.
Seuraavana aamuna oli todella aikainen herätys, sillä meidän piti olla kentällä viimeistään puoli 8 ja metrot oli edelleen lakossa. Hotellilla neuvottiin lähteä kävelemään kohti Lontoon keskustaa ja ottaa taksi lennosta. Onneksi saatiin taksi jo 10 minuutin kävelymatkan jälkeen ja päästiin Victorian asemalle, josta junat lähtivät Gatwickille.

Myös Lontoo teki meihin molempiin vaikutuksen ja sinnekin varmaan joskus lähdetään uudestaan. Tarkoitushan oli lähteä jo tänä keväänä, mutta ei ollut onnea Lontoon Maratonin arvonnassa, joten se jäi väliin. Ehkä joku toinen vuosi sitten :)

1. Oi, olipas kiva käydä lukemassa teidän Lontoon reissusta. Itse pari kertaa Lontoossa käynyt ja todennäköisesti ensi keväänä taas sinne suuntaamassa. Tuli noita kuvia katsellessa ihan hinku päästä heti reissuun. Ja Camden on ihan parhautta. :)

1. Sinne voisi kyllä palata ihan koska vain, niin paljon nähtävää löytyy. Camden oli myös meidän suosikkipaikkoja :)