3 yötä Paavo Nurmi Marathoniin

Nyt se jo lähestyy, Paavo Nurmi Marathon. Enää 3 päivää niin Turussa juostaan kolmella eri matkalla ja mukana on kauan juoksua harrastaneita konkareita, pari vuotta juosseita ja alkajia. Juoksijoita paljon eri lähtökohdista ja eri tavoitteilla. Joku lähtee tavoittelemaan uutta ennätystä, kun taas toinen lähtee juoksemaan voittaakseen itsensä.

Kaikkia yhdistää muutama asia. Jokainen on treenannut jollain tasolla, toiset kovemmin ja toiset taas ei välttämättä niin kovaa. Juoksuun on valmistauduttu ja tapahtumaa on odotettu. On ehkä ostettu uusia varusteita joita on sisäänajettu ainakin muutaman lenkin verran ja on testattu erilaisia tankkausvaihtoehtoja.

Keskittyneenä odottamassa starttia 

Mitä on on hyvä vielä tehdä ja muistaa ennen kuin siirryt lähtöviivalle?



  • Tankkaa riittävästi energiaa, mutta päivää ennen on hyvä jo palata vähän kevyempää ruokailuun. 
  • Muista juoda tarpeeksi nestettä, mielellään jotain joka pitää huolen myös elektrolyyttitasapainosta.
  • Jos juokset täyden maratonin, osta valkovaseliinia. Se auttaa välttymään hiertymiltä kainaloissa, nivusissa ja muissa "ahtaissa" paikoissa.
  • Leikkaa varpaankynnet, jotta ne ei ärsyynny ja irtoa juoksun jälkeen.
  • Tutustu tarkasti järjestäjän osanottajan oppaaseen, Paavo Nurmi Marathonin löytyy täältä.
  • Hae osanottajan paketti ajoissa, kisakanslia voi olla ruuhkainen juuri ennen starttia.
  • Lataa urheilukellosi
  • Tee kevyt alkuverryttely ennen starttia, juokse tai hölkkää pieni lenkki, jotta lihakset heräävät. 

Mitä sitten kannattaa välttää?

  • Älä syö edellisiltana mitään mitä et ennen ole syönyt tai mitään liian raskasta.
  • Jätä uusien varusteiden testaaminen kisan jälkeen, jos et ole ehtinyt testata niitä useammalla lenkillä ennen kisaa. Vältyt pahimmilta hiertymiltä. 

Kun edellä mainitut seikat on tehty tai huomioitu, ei tarvitse sinun kuin etsiä omaan tavoiteaikaasi sopiva jänis ja lähteä nauttimaan juoksusta!

Seuraa myös
⇩⇩⇩⇩
IG
Facebook


Kommentit

Suositut tekstit