Ravinto-ohjaajakoulutuksessa

Viikonloppu vierähti jälleen koulutuksen parissa ja tällä kertaa käytiin opiskelemassa liikkujan ravitsemusta.
Aihe ei sinänsä ole itselleni vieras, sillä olen joskus 20 vuotta sitten valmistunut ravitsemusalalta. Tosin suureen osaan silloin opituista normeista on tullut muutoksia osaan jopa huomattaviakin. Perusrunko ravitsemuksessa on pysynyt lähes samana, mutta pientä hienosäätöä on tullut ja toki kertaus on aina hyväksi. 
Ja onhan ihmisten ruokailutottumukset muuttuneet paljon viimeisen 20 vuoden aikana ja uusia tuotteita on tullut markkinoille paljon.

Pirteitä ja herkullisia hedelmiä


Nyt viikonloppuna käytiin läpi sitä, miten ravinto on tukena liikkujalle jaksamisessa ja kehon hyvinvoinnissa. On tärkeää, että ravinnosta saa energiaa sekä hivenaineita ja se on kaikin tavoin terveyttä ylläpitävä tai edistävä. 
Ravinnon avulla pystyy vaikuttamaan myös tiettyihin sairauksiin ennaltaehkäisevästi tai hoitavasti. Kun yhdistetään oikeanlainen ravinto liikuntaan pystytään sillä vaikuttamaan yleiseen hyvinvointiin huomattavasti. 

Rouskuvaa ja terveellistä

Oikeanlaista ravintoa


Oikeanlaisen ravitsemuksen saa, kun muistaa muutaman asian. Ruokailun tulee olla säännöllistä, ravinnon on oltava monipuolista, laadukasta ja määrien sopivia juuri omaan tilanteeseen. Tärkeimpiä näistä on laatu ja määrä, on hyvä katsoa millaista ravintoa lautaselle laittaa ja kuinka paljon. Siitä on saatava sopivassa suhteessa hiilihydraatteja, proteiinia ja hyviä rasvoja. Kaupoissa on nykyään paljon valmisruokia, joita ostetaan kiireessä sen enempää tutkimatta mitä ne sisältävät. Näissä tuotteissa on usein ”piilotettuna” suolaa ja huonoja rasvoja sekä lisäaineita, joista ei periaatteessa ole mitään hyötyä ravitsemuksellisesti ajateltuna. 

Raikkaan vihreää

 Ei ihmedieettejä


Lähes joka vuosi on myös tullut vastaan uusia dieettejä tai ruokavalioita joissa suositaan yhtä ruoka-ainetta tai jätetään pois jotkut kokonaan. On VHH, kokonaan hiilariton, maidoton, kaalidieetti ja paljon muita. Sitä voi miettiä, että miten liikkujan tai kenen tahansa keho reagoi jos jättää pois kokonaan jonkin ruoka-aineen josta saa hyviä hivenaineita tai jos supistaa ruokavalion vain pariin ravintoaineeseen. Terveydellisten syiden takia pois jättäminen on eri asia. Esimerkiksi itselläni on lievä laktoosi-intoleranssi ja sen lisäksi juoksuharrastuksen ja astman takia vältän maitotuotteita. Maitotuotteet kerryttävät limaa hengitysteihin ja olen huomannut, että hengitys on helpottunut rasituksessa sen jälkeen, kun olen vaihtanut maitotuotteet kaurajuomatuotteisiin. Riittävän kalsiuminsaannin olen siis turvannut korvaavilla tuotteilla.
Toki kaikki saavat syödä miten haluavat, mutta ennen kuin lähtee mukaan mihinkään radikaaleihin muutoksiin ja dieetteihin, kannattaa oikeasti tutkia mitä mahdollisia (haitta)vaikutuksia siitä on. Ja tietysti on hyvä miettiä miksi tekee tämän päätöksen, mitä haluaa tämän muutoksen tuovan mukanaan. 

Esimerkiksi painoa saa hallittua ja pudotettua, kun pienentää ruokamääriä pikkuhiljaa. Keho ei kuormitu liikaa, kun pudotuksen tekee hiljalleen ja tulokset ovat tällöin myös pysyvämpiä. Samoin on hyvä kiinnittää huomio jo aiemmin mainitsemaani laatuun. 
Yksi seikka, joka voi monelle tulla yllätyksenä on se, että liian niukka ruokavalio ei välttämättä palvelekaan niin hyvin painonpudottajaa. Jos keho käy säästöliekillä se ei jaksa myöskään polttaa rasvaa niin paljon kuin pitäisi. 

Herkullista ja terveellistä



Tämän lisäksi on joitain sairauksia joiden hoitoon on hyvä yhdistää oikeanlainen ruokavalio ja liikunta. Ja jotkut sairaudet vaativat ruokavaliolta paljon huomiota ja pienilläkin muutoksilla voi saada hyviä tuloksia aikaan. 

Joskus voi olla hyvä ihan hyvä pitää ruokapäiväkirjaa vaikka vain itselleen, koska sen kautta saa hyvän kuvan siitä miten itse syö. Joskus voi tuntua siltä, että syö riittävästi ja ravitsevasti, mutta totuus onkin toinen. Netistä löytyy erilaisia maksuttomia ruokapäiväkirjaohjelmia, joissa on laajalti elintarvikkeita joita löytyy ihan joka kaupasta. Itse olen ladannut puhelimeeni Fatsecret-applikaation jokin aika sitten ja siihen on helppo täyttää syömiset kesken työpäivänkin.

Oletko sinä joskus seurannut syömisiäsi tai laskenut omaa kulutustasi? Todella mielenkiintoista!


Kommentit

Suositut tekstit