Uutta oppimassa

Sen jälkeen, kun liikunta on tullut yhä tärkeämmäksi mun elämässä ja olen kiinnostunut enemmän ja enemmän kaikesta liikunnan ja hyvinvoinnin puolella, olen myös halunnut tukea muita uuden harrastuksen aloittamisessa. Lisäksi haluan koko ajan oppia lisää.



Olen välillä haaveillut jopa siitä, että joku päivä saisin tehdä työtä täysipäiväisesti liikunnan ja hyvinvoinnin puolella. Ensimmäisen askeleen tätä tavoitetta kohti otin viime keväänä, kun aloitin personal trainer-opinnot. Opintojen ohella aloin jo pyörittää omaa yritystä alalla, pääsääntöisesti parin  harjoitusasiakkaan kanssa.
Lokakuussa valmistuin ja olin valmis ottamaan vastaan lisää asiakkaita. Tällä hetkellä minulla on 5 ohjattavaa ja lopputalvesta on vielä yksi aloittamassa. Lisäksi olen tehnyt pari etäohjelmaa henkilöille, jotka ovat treenanneet paljonkin ennen, mutta kaipasivat lisäbuustia omaan treeniin.
Tämänhetkisten asiakkaiden kanssa tavataan lähes aina salilla ja treenataan yhdessä. Olemme tehneet voimatreeniä, venyttelyitä ja liikkuvuutta. Joku haluaa hieman vauhdikkaampaa treeniä ja tällöin on tehty patteriharjoitusta.

Jokin aika sitten bongasin netistä ilmoituksen, että Turussa järjestetään TRX-ohjaajakoulutus. Kauan ei tarvinnut miettiä asiaa, kun olin jo lähettänyt ilmoittautumisen koulutukseen.
Koulutus oli 8 tunnin mittainen ja viikonloppuna, joten sain sen hyvin sopimaan aikatauluihin. Koska teen vielä toista työtä arkisin olen joutunut pari muuta karsimaan pois opiskelulistalta.

Sunnuntaina ajoin aamulla Turkuun Mentorin tiloihin jossa Kujasen Timo meitä odotti. Kauhuissani mietin ensin, että miten mun tulee käymään, koska kyseisiä TRX-hihnoja en ole aiemmin pahemmin käyttänyt omassakaan treenissä. Pelko oli turhaa.
TRX:t on yksi parhaimmista treenivälineistä liikunnan aloittajille ja myös kokeneimmille treenaajille. Jokainen pystyy itse vaikuttamaan treenin vaativuuteen, mutta perusasiat pitää olla hallussa jotta vältytään pahemmilta vammoilta. Terve lihaskipu toki on uhkana myös tämän treenin jälkeen.


Olin itse asiassa yllättynyt miten monipuolisesti TRX:llä voi treenata. Niillä saa käytyä läpi kehon suurimmat lihakset, mutta aktivoitua myös pienempiäkin lihaksia. Alkuun voi opetella ihan perusliikkeitä ja kun ne sujuvat voidaan siirtyä hieman haastavampiin.

Nyt en malta odottaa, että pääsen itse treenaamaan vielä lisää ja myös ohjaamaan TRX-treeniä. Yksi asiakkaista on jo ilmoittautunut vapaaehtoiseksi.
TRX-treeniä koskien saattaa lähiaikoina olla tulossa joku pieni kampanjakin ;)

Kevään saapuessa voi treenit siirtää ulkotiloihin ja sinne nämä hihnat saa helposti kuljetettua mukaan.  Ei tarvita kuin sopivalla korkeudella oleva tanko, tarpeeksi tukeva oksa tai joku muu mihin hihnan saa ankkuroitua. Lisäksi pari muuta treenivälinettä niin aikaiseksi saa hyvän kiertoharjoittelun.

Miltä kuulostaa tulevat treenisuunnitelmat? Oletko sinä joskus treenannut TRX:llä?



⇩⇩⇩⇩
IG
Facebook

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fatbike eli läskipyörä on varma valinta maastoon kuin maastoon

Tärkeimmät saliliikkeet juoksijalle

Viikon treeninä vauhdikas puolimaraton