Fatbike kaapista esiin

Maanantaina pähkäilin hetken miten sitä päivän liikkumiset tekisi, sitten muistui mieleen että varastossahan odottaa läskipyörä ulkoiluttamista.




Oli kyllä kiva käydä heittämässä muutaman tunnin kevyt lenkki Fatbikella, lenkki oli todellakin kevyttä kammen pyörittelyä ja fiilistelyä.

Matkaa ei paljoa kertynyt mutta sitäkin mukavampi fiilis, vaikka sateen sainkin niskaani loppumatkasta.

Fatbike kun on hetken ollut tauolla niin kummasti sitä taas huomasi miten ennen niin helpotkin paikat olivat nyt huomattavasti haastavampia ja tulikin talutettua pyörää normaalia enemmän ja otettua varovaisesti.

Niin se vain on että kyllä se tuntuma ja taito katoaa kun ei enää ole ihan säännöllisesti läskipyörän päällä ollut. Nyt onkin hyvä vähän muistella mieleen muutamia tärkeimpiä asioita maastopyöräilyyn liittyen.

Vinkit maastopyöräilyyn



* Turha jäykkyys ja jännitys pois. Itse ainakin aluksi jännitin koko kropalla kun meni ekoja mäkiä ylös tai alas :) Muista olla rentona, ennen kaikkea muista pitää hartia ja kädet rentoina ja kyynärpäät hieman koukussa. Jos pyörä hyppii niin anna sen hyppiä, omilla käsillä ja jaloilla saat tätä tasapainoitettua ja jousitettua

*Katse. Älä tuijota vain eturengasta vaan nosta katse riittävän eteen ja lue maastoa mitä tuleman pitää. Itse pyrin enemmän kiinnittämään huomiota linjoihin joista mennä kuin esteisiin. Katse siis eteen ja reitti selvänä mielessä niin hyvin se siitä menee

*Ote tangosta. Itse pidän ohjaustangosta kiinni tukevasti mutta en kuitenkaan purista. Ja samoin pyrin pitämään kaikilla sormilla kiinni ja jarruttamiseen riittää kyllä että jarruttaa vain yhdellä sormella.

*Jarruttamisen lyhyt abc. Jarruta molemmilla jarruilla samanaikaisesti, tämä takaa parhaimman tehon jarrutukseen. Ja suosittelen kyllä välttämään pelkän etujarrun käyttöä jarrutuksissa. Tärkeää on myös ettei lukitse rengasta kun ohjaa, ohjaaminen onnistuu vain renkaalla joka rullaa.

* Ylämäkeen ajo. Kun lähestyn ylämäkeä pyrin tulemaan siihen oikella vaihteella. Liian iso vaihde saa pidon loppumaan ja liian pienellä ei saa tehoa reisistä välittymään renkaaseen.  Pyrin myöskin kapumaan mäet ilman että vaihtaisin vaihdetta, jos kuitenkin pitää vaihtaa niin kevennän hieman polkemista ettei ketjut hyppää pois. Painon pyrin pitämään takarenkaan päällä että saa pitoa mutta myös yläkroppaa pyrin pitämän alhaalla ettei ala keula nousemaan

* Alamäen ajaminen. Alamäkeen ajaessa pyrin pitämään painopisteen mahdollisimman takana ja takarenkaan päällä, hissitolppa olisi kova sana tähän (hankintalistalla )

*Kammet. Kannattaa pyrkiä pitämään vaakatasossa kun ei polje, näin välttyy turhilta osumilta kiviin ym. tämä kesti itsellä pitkään omaksua ja vieläkin tulee välillä otettua turhia osumia kun ei muista tätä :)

*Oikeat rengaspaineet. Katso että renkaassa on oikeat paineet. Itse tuli alkuun vedettyä aivan liian isoilla paineilla läskipyörällä. Fatbike - pyörän paineet pitäisi olla noin 0,5 baria. Kun paineet ovat oikeat saat paremmin pitoa renkaisiin. Jos olen mennyt hiekkatielle tai asfaltille niin olen kyllä nostanut noita hieman niin olen saanut hieman rullaavammat noista renkaista

*Rohkeasti vain vauhtia. Itse ainakin kun menen riittävän vauhdikkaasti meno on luonteikkaampaa eikä tule liikaa jännitettyä menoa.  Kun on vauhtia riittävästi olen myös huomannut että rengas ei reagoi kaikkiin esteisiin joita on tiellä, kun taas jos vauhti on hitaampi niin rengas kyllä löytää ja törmää kantoihin ja kiviin ja vauhti voi stopata niihin. Sama pätee myös pitkospuulla ajamiseen, kun vauhti on sopiva on paljon helpompi ajaa niitä pitkin


⇩⇩⇩⇩
IG
Facebook


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fatbike eli läskipyörä on varma valinta maastoon kuin maastoon

Tärkeimmät saliliikkeet juoksijalle

Viikon treeninä vauhdikas puolimaraton