Miten valmistautua juoksutapahtumaan!

Oletko kenties tulossa Paavo Nurmi Maratonille juoksemaan ensimmäiseen juoksutapahtumaasi, ja nyt päässä pyörii vaikka mitä kysymyksiä juoksuun ja tapahtumaan liittyen!

Tässä muutama vinkki helpottamaan oloasi ja toivottavasti auttamaan matkallasi kohti juoksua!


✦ Älä jännitä liikaa, pieni jännitys kuuluu ollakin mutta ei liikaa kannata hermoilla. Varmasti kaikki tarvittava on jo juoksun osalta tehtynä,  luota vain itseesi ja omaan kuntoosi

✦Unohda viimeisten viikkojen ihme temput ja kunnon kohotus, anna ennemmin enemmän aikaa levolle, kehonhuollolle ja palautumiselle. Täysin laakereilla ei kuitenkaan kannata levätä vaan tee ennemmin lyhyempiä harjoituksia ja pidä tuntumaa yllä. Itse suosin lyhyitä vetoja, salilla nopeutta enkä vedä itseäni enää hapoille, lähinnä hermotusta ylläpitävää treeniä

Muista tankata energiavarastot. Itse olen maratonille tankkaillut. Yleensä tehnyt sen niin että tankkaus on ollut noin 2-5 päivää ennen kisaa, tuolloinkin kohtuudella koska treenimäärä on kuitenkin pienentynyt normaaliin verrattuna. Pari päivää ennen tapahtumaa olen viimeistään palannut normaaliin ruokailuun. Puolimaratonille ja kympille en ole sen erikoisemmin tankkaillut, lähinnä pitänyt huolen etten syö mitään raskasta tai kauhean liha pitoista ruokaa kisaviikolla

Vaatteet ja varusteet olen katsonut kuntoon jo edellisenä päivänä ennen starttia, samoin sykemittarin latauksen olen varmistanut myös. 
Muista katsoa tapahtuman järjestäjän ohjeet läpi ja muutenkin varmistaa että kaikki on tuolla saralla kunnossa. Itse en yleensä lähde kisaan ihan uusilla varusteilla tai vaatteilla vaan laitan tutut ja turvalliset varusteet päälleni

✦Kisapäivänä mene ajoissa tapahtumapaikalle, ilmoittaudu sekä hae kaikki tarvittava materiaalia mikäli et ole niitä etukäteen hakenut

✦ Syö vatsaystävällistä ravintoa kisapäivänä noin kolme tuntia ennen lähtöä, ravinnon pitää täyttää mutta se ei saa ärsyttää. Älä myöskään ahda vatsaa liian täyteen, että ruoka ehtii sulaa ennen juoksua

✦Vältä juomasta liikaa ennen starttia, itse lopetan nestetankkauksen noin 2-3 tuntia ennen lähtöä. Ei myöskään kannata kokeilla mitään uusia juomia tai ravintoa juoksutapahtuman alla

✦Nauti tapahtuman fiiliksestä ja juoksusta!

⇩⇩⇩⇩

IG
Facebook

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Porrastelua Turussa

Tärkeimmät saliliikkeet juoksijalle

Miksi juoksijan kannattaa pyöräillä?